Пролетен детокс за червата
Здраве и добра форма

Пролетен детокс за червата

Прочистете организма си с настъпване на пролетта под мотото „здрави черва – здрав човек“! Това не само ще стимулира здравето и имунитета ви, но ще подобри също външния вид и ще ви помогне да стопите натрупаните през зимата излишни килограми.

Докато храносмилането функционира безпроблемно, човек рядко му обръща внимание. Стомахът обаче е важен команден център в организма – преди всичко на имунните сили, но също и първостепенна защита от големите заболявания като диабет, рак и алергии. Дори болестта на Паркинсон и множествената склероза учените свързват с чревната флора.

При това който намали или напълно се откаже от богатите на рафинирана захар и бяло брашно продукти, не на последно място ще намали обиколката на талията си. Бързите храни и прекомерната употреба на белтъчини под формата на месо и сирена могат от друга страна да доведат гнилостни процеси в стомаха, при които се образуват амоняк, метан и серен диоксид. Така се програмират здравословни проблеми и излишни килограми. Добре е да се знае, че който се въздържа от киселинно хранене и дава предимство на богатите на алкални минерали храни като салати, зеленчуци и подправки, се грижи за наличието на добри микроби в чревната си флора.

Бактериалната флора – мултикултурна среда

В червата на здрав възрастен човек могат да бъдат открити над 1000 бактериални вида. Тази бактериална среда изобилства от разнородни микробни култури. Особено полезен вид е например Akkermansia muciniphila, която се отразява благотворно на лигавицата на чревната стена и я подкрепя при регенерация. Между чревните власинки се крие и бактерията Salmonella. За щастие, тя най-често бива своевременно откривана и изхвърляна навън. Тъй като започне ли да се размножава, човек е застрашен от силни стомашни болки и диария. Тук може да бъде срещната също бактерията Escherichia coli, която е известна най-вече като вреден за здравето причинител на пикочни инфекции.

Това действително е така, но коли бактериите не са „вредни“ сами по себе си. Те принадлежат към смесената популация на една силна чревна флора и се срещат при повечето здрави хора. Едва когато равновесието на бактериите в средата е нарушено, могат да предизвикат проблеми.

Когато балансът в чревната среда е нарушен

Освен всичко друго червата представляват важен сигнален механизъм в организма. Подобно диригент на голям оркестър тяхното състояние сигнализира за хармония или хаос. Ако прекомерно се размножат вредните бактерии и вземат превес – което може да се случи дори само чрез начина ни на хранене – те образуват в чревните гънки своеобразен биологичен филм. Успоредно с бактериите този нездравословен слузен слой често пъти съдържа също плесенни гъбички и вируси. Вследствие на това чревната стена изсъхва и се стига до дразнене. Тогава не само хранителните вещества от приеманите продукти, но и лечебните средства се усвояват по-лошо. Освен това патогените могат без усилие да попаднат в кръвообращението и да причинят вреди на други места в организма.

Мини детоксикиращо лечение в домашни условия

В професионалните холистични детоксикиращи програми храносмилателните органи се разтоварват в продължение на няколко седмици, по време на които твърда храна се приема само сутрин и на обяд. Ако няма време или възможност за многоседмично лечение на червата в специализирана клиника, човек може да проведе мини-детокс в домашни условия през уикенда.

Петък вечер: Започнете с лек зеленчуков бульон (до 500 мл).
Събота и неделя: Веднага след ставане от сън разтворете 1 до 2 ч.л. глауберова или горчива сол в 250 мл топла вода или билков чай и бързо изпийте. „Разхлабващият“ ефект би следвало да отшуми в рамките на 2 часа. За да могат червата по-добре да се изпразнят след изпиването на солта, човек можа да направи гимнастически упражнения.
Всяка закуска: Най-рано 1 час след приемането на глауберовата сол се приема оризова вафла, пълнозърнест кракер или земел. При това всяка хапка се сдъвква 30 пъти до обилно слюноотделяне и се преглъща заедно с 1 ч.л. неподсладено натурално кисело мляко (макс. 125 гр).
Всеки обяд (около 5 часа след закуската): същото като закуската. Всяка вечеря: лек зеленчуков бульон (до 500 мл).

Рецепта за зеленчуков бульон: 3 средно големи картофа, 3 моркова, 1 глава лук, 1 малка глава целина и 1 корен пащърнак, нарязани на малки кубчета се варят около 25 минути в 1,5 л вода. При това е важно зеленчуците да се почистят добре, но да не се белят, тъй като в кората и под нея се намират важни хранителни вещества. След сваряване бульонът се прецежда и подправя с кимион, добавят се предпочитани свежи подправки (магданоз, копър, джоджен, див лук или майорана, нарязани на ситно).

Tagged , , , ,
на горе