Да работим ефективно: Как да се справим с отлагането

Как да се справим с отлагането
Психология

Да работим ефективно: Как да се справим с отлагането

Самата дума „отлагане“ в буквален превод от латински означава „за утре“ … И това име изобщо не е изненадващо, нали?

Отлагането е това, което ни пречи да бъдем успешни и щастливи днес. То не е „запазена марка“ за мързеливите, напротив, случва се и на много успешни хора.

се успешни хора, които не са склонни да мързелуват в обикновения живот, буквално да се откажат от някаква трудна задача според тях, да я отложат и накрая с неохота да я започнат през последните няколко часа. Най-важното е, че понякога постоянното отлагане на нещата „до по-добри времена“ ни изтощава много повече от самата задача. И все пак, когато се чувстваме неудобно, вместо да изпълним задачата и да се справим с нея, ние я отлагаме отново и отново, изпитвайки срам и разкаяние.

Причини за отлагането

Факт е, че причините за това явление могат да бъдат много разнообразни и една от най-вероятните е страхът и безпокойството. И тук всичко съвсем не е еднозначно.

Човек, който се страхува да се провали и да получи забележка за некачествена работа, особено когато публично анализира работата си, подсъзнателно ще избягва да свърши работата, като по този начин ще я отложи за по-добри времена, без да смее да я започне.

Други причини за отлагане могат да бъдат дисбаланс между работното време и почивка от работа, негативно отношение към работата и себе си и дори страх от успех.

Но дори и да се разберете и да намерите причината за отлагането си, това не гарантира, че можете лесно да го преодолеете. Е, какъв е изходът?

Как да се справим с отлагането

Тъй като такова явление като отлагане възниква от лични психологически проблеми, то борбата срещу него се състои в разрешаване на вътрешни конфликти.

Борбата срещу лошия навик да се отлагат важни неща „за по-късно“ трябва да се води агресивно. Използвайте всички методи едновременно, тогава почти веднага ще видите забележими резултати.

Изграждане на положителна самооценка

Изградете самочувствие, премахнете страха от неуспех … Често, както вече споменахме, страхът от провал ни кара да отлагаме належащите въпроси за по-късно. Отървете се от причината – ефектът също ще изчезне. И най-добрият начин да забравите за този страх е да се включите в развитието на положителна самооценка, както и формирането на самочувствие.

Задайте си въпроса: „Какво толкова ужасно ще се случи, дори и да не се справя?“,

И за всеки възникващ аргумент си задайте въпроса: „И какво?“ И щом разберете, че не ви заплашва със смъртна опасност, а също така започнете да мислите и да се отнасяте положително към себе си, страхът ще се разсее безследно.

Мързел и отлагане

Позволете си да бъдете малко мързеливи. Да точно. Но ние не говорим за отлагане на важна задача за много часове. Научете се да бъдете мързеливи и добри за работата си.

Дайте си, да речем, един час пълна почивка, дайте воля на мързела си и се насладете на този момент пълноценно. Така че, като имате достатъчно, продължете към задачата с цялата отговорност.

Дайте си времева линия

Поставете срокове. Изкуствени срокове, така да се каже. Когато започнете, например, да пишете есе или да правите изчисления за важен работен отчет, си кажете, че трябва да завършите работата точно след 2 часа.

Обещайте си да изпълните задачата за добре разпределено време и ще ви бъде по-трудно да се отклоните от работа, наблюдавайки как с всяка минута стрелките на часовника неумолимо се приближават до определения час.

След като си дадете времева линия, не позволявайте никакви отсрочки. Ако се откажете и започнете да отлагате крайния срок, когато пожелаете, този метод бързо ще стане неефективен.

Промяна на обстановката

Променете средата си. Може би просто се чувствате неудобно да работите в специфични условия. Ако вкъщи е задушно, отидете на работа в парка или например на верандата на някой ресторант. Промяната в обстановката е особено положителна, когато има много негативни емоции, свързани с обичайното ви работно място.

Затворете ненужните раздели на браузъра

Не се вкарвайте в света на капаните, докато не изпълните задачата. Става дума за най-бруталните „убийци“ на време – социалните мрежи.

Интернет, по-специално социалните медии, представлява огромна заплаха за вашата работа.

Използвайте техники за самомотивация

Всяка работа върви много по-добре, ако имате подходящата мотивация. Просто си обещайте нещо, за да се харесате, след като приключите работата. Това може да бъде всичко – от закупуване на любимия шоколад или кафе до пътуване през уикенда на любимо място. Има много методи за самомотивация – намерете този, който ви подхожда.

Започнете да работите

Просто започнете. Понякога, за да върви работата с „пълна пара“, е достатъчно само да направите една малка крачка. И ако задачата ви се струва гигантска и трудна за изпълнение, просто я разделете на много малки задачи и започнете с най-простата – много по-лесно е, отколкото да се заемете с голяма работа. Само като започнете, ще можете рано или късно да изпълните някоя задача.

Това са прости, но мощни начини да ви помогнат да предизвикате един от най-често срещаните проблеми на съвременния бизнес човек – отлагането.

И не забравяйте, че понякога, отлагайки задача за по-късно, изпитвате безпокойство, силен дискомфорт и разкаяние.

И това може да отнеме много повече време и да отнеме много повече сила и енергия от няколко часа, в които можете да започнете и успешно да изпълните задачата.

Tagged , , , ,
на горе