4 умения, на които трябва да се научат децата под 3 години, напомнят психолози. Родителите са объркани, когато видят, че някой на 2 години може да прави неща, за които не са и мечтали. Не бързайте да правите собствени изводи за развитието на детето си. Нека да разберем какво наистина трябва да може да прави едно типично тригодишно дете.
7 правила за независимостта на детето
4 важни житейски ценности, които да предадете на децата си
4 зодии, които не обичат да наказват децата си
4 умения, на които трябва да се научат децата до 3 години
Едногодишното бебе е много различно от детето на година и половина, а тригодишното изобщо не е като двегодишното. Малките деца растат и се развиват бързо, тъй като мозъкът на тази възраст е пластичен и способен да абсорбира цялата налична информация.
Детето на тази възраст е активно, весело и любознателно. Всеки ден то прави открития, опитва, расте и се развива. Просто помислете как искате да поставите основните правила в дома ви, нищо няма да работи, ако няма координация. Но детето всеки ден усърдно работи, ще му трябват много проби и грешки, за да се получи резултатът, който търсите. И той го получава!
След няколко месеца детето е изправено пред нова задача – да сглоби правилно „пирамидата“. Първо голям пръстен, след това среден, после малък. И преминана теста…
Винаги е изненадващ оптимизмът на малките деца и тяхното умение да се справят със сложни задачи. Те никога не падат духом, а вървят към целта си през препятствия и провали. Започват да ходят – падат, стават, тръгват, пак падат и стават… Дете под три години не може да бъде пречупено от препятствията, въпреки факта, че не успява в много неща, то е готово да опитва всеки ден и да получи това, от което се нуждае.
Тригодишното дете прави колосален скок в развитието си. И ето няколко основни умения, които трябва да се формират у детето преди тази възраст.
Умение 1: Самостоятелност
До 3-годишна възраст е важно да позволите на детето да прави много неща само. Необходимо е да го следвате в неговите желания.
Например, майките с времето се събират в компания. Мама иска да говори с приятелите си, а детето да стои на едно място. То обаче има други планове. За 5 минути то е разгледало всичко, което го интересува – отегчава се, започва да тегли майка си към себе си, канейки я на ново пътуване. Мама не е съгласна, детето започва да се държи инатливо, майката се ядосва подвиква: „Играй тук, защо ти донесох толкова много играчки, всички деца са тук, а ти все трябва да ходиш някъде.“
Колкото повече желания са изпълнени преди 3-годишна възраст, толкова повече мечти ще има то в зряла възраст. Когато майката следва детето и го чува, то разбира на подсъзнателно ниво: „Моите желания са ценни, виждат се, слушат се, изпълняват се.“
Ако се игнорират стремежите на детето и се налагат вашите собствени – „не бий барабана, по-добре да играеш на друго“, тогава детето заключава: „Нямам право да си пожелавам нещо, другите знаят по-добре от мен от какво се нуждая.“
Тогава в живота на възрастен ще му бъде трудно да намери любима работа и занимание, което харесва. Колкото повече правилото „аз самият съм важен“ е в живота на детето, толкова по-уверено в себе си ще бъде то, когато порасне.
До 3-годишна възраст детето трябва да се опитва да се облича, да се мие, да си мие зъбите, да почиства играчките и да се храни само. Дайте на детето си максимална свобода и култивирайте независимостта му. Радвайте се, когато то само иска да прави различни неща. Уменията за самостоятелност ще бъдат много полезни за детето в детската градина. Колкото по-независимо е то, толкова по-лесно ще се адаптира към ново място и екип.
Умение 2: Комуникация
Децата започват да говорят по различно време. Някой след година и половина, някой по-близо до три. Родителите ще помогнат на детето да проговори. Винаги общувайте с бебето си с прости изречения. Колкото по-къси са, толкова по-добре. Не бърборете, не говорете, дайте време на детето да отговори. Дори детето да не говори, трябва да водите диалог с него. Често майките и бабите водят монолог, без да дават възможност на детето да се вклини в него. Задайте на детето кратък въпрос – изчакайте отговора. Дори и да мълчи, пак ще отговори нещо: ще покаже с пръст, ще кимне с глава. Можете да говорите с прости думи.
Умение 3: Поддържане на играта
До тригодишна възраст майката трябва да въведе детето във въображаем свят, където действията се развиват за забавление. Нека във вашата игра една и съща пръчка бъде и въдица, и пистолет, и телескоп. Научете детето си да играе!
Покажете му, че ето мечката и кучето са дошли на лекар, защото ги боли коремът, и ето лекаря, който им дава лекарство. Малките деца, които знаят как да играят по този начин, могат да се занимават за 15 минути. В бъдеще, например в детската градина, ще им бъде много по-интересно от децата, които само търкалят колички по пода.
В свободната игра се формират въображението, възприятието, мисленето. Всичко, което прави един човек успешен, умен и талантлив. За съжаление, сега много деца не знаят как да играят – ритат топка, търкалят коли, досаждат на родителите си („Мамо, скучно ми е, дай ми телефона“). Научете детето си да играе!
Умение 4: Мислене
Някои родители дават на децата си таблети с игри, като твърдят, че те се развиват по този начин: „Без игри със стрелба, само игри за развитие!“. Телефон с игри в ръцете на дете под 3 години е престъпление. Да, удобно е – къщата е тиха, мама си почива или е заета с работа. Но детето не се развива през това време.
До тригодишна възраст детето трябва да бъде научено как да сглобява прости пъзели от четири и осем части. Тези пъзели, които детето събира по телефона, не са подходящи, те не развиват мисленето. Само истински, картонени картинки ще помогнат на детето в развитието на неговите мисловни процеси.
Ето това са 4-те умения, които е добре да възпитате до 3-годишната възраст на детето си, защото после ще е по-трудно. То самото няма да иска да участва толкова активно във вашия стремеж да го научите на полезни навици и умения, които ще му трябват цял живот.
Диляна Попова: Да, има мъж до мен! Вече не мога да крия, че сме заедно