Здраве и добра форма Психология

Откажи цигарите, без да качиш и грам. Виж как!

Пушенето и затлъстяването са два проблема, които засягат голяма част от населението днес.

И двете са свързани с пристрастяването и значително увеличават рисковия фактор за сърдечно-съдови, респираторни и ракови заболявания, както и скъсяват продължителността на живота с около седем години.

Ако обаче сте решени да се откажете от цигарите, ето няколко съвета, които да ви помогнат да спрете цигарите, без да качвате излишни килограми.

 

Редица фактори влияят на наддаването на тегло

 

замяна на цигарите с храна;

 

подобреното обоняние и вкус няколко дни след отказване от тютюнопушенето може да доведе до повишен апетит и респективно по-голям прием на храна;

липсата на никотин повишава апетита (никотинът забавя изпразването на стомаха и води до по-дълго чувство на ситост);

поради липсата на никотин разходите на енергия се намаляват с 5-10%, което може да бъде около 800 kJ на ден.

 

Как да се откажем от цигарите без риск за фигурата

 

Отхвърлянето трябва да става постепенно

Преди да се отървете от какъвто и да е навик, трябва да помислите за възможните ползи и загуби. Ако има повече плюсове, продължете. Не правете обаче нереалистични прогнози, че например, ако се откажете от пушенето, ще започнете да ходите всеки ден на фитнес или да бягате. Ще отслабнете и ще се откажете от други лоши навици, чак когато почувствате, че сте отказали цигарите. Сега е важно да победите тази зависимост!

 

Започнете да променяте навиците си, когато всичко е стабилно в живота ви, а не когато сте принудени да решавате някои сериозни житейски проблеми. Опитайте се да намерите съюзници.

 

Струва си да се има предвид и фактът, че ако сте пушили кутия цигари на ден за дълго време, има вероятност да изпитате синдрома на отнемането. Ето защо, преди да се откажете от тютюнопушенето, консултирайте се със специалист какви средства ще намалят тези симптоми.

 

Карта на опасните ситуации

Възможно е в процеса на пушене да сте изградили и стабилни навици, например цигара + торта + кафе. Така че, ако пушите повече от 10 години, значи сте развили този навик около десет хиляди пъти. За да прекъснете цикъла, запишете всички рискови ситуации, които ви карат да посегнете към цигара и се опитайте да ги избегнете.

 

Научете се да казвате „не“

Най-ефективно е, поне в началния етап, да изключите потенциалните провокатори от заобикалящата ви среда, тоест избягвайте ситуации и места, свързани с тютюнопушенето, махнете цигарите, запалките, пепелниците. Ако сте пили кафе, започнете да пиете чай и прекарвайте почивките на работа с колеги непушачи.

Ако дразнителите не могат да бъдат елиминирани или намалени, то вие трябва да се научите как правилно да реагирате на стимулите. Ако сте свикнали да пушите по време на или след стрес, използвайте техники за справяне с него (техники за релаксация, концентрация върху дишането, приятна музика, топли душове или упражнения).

 

Наградете себе си

Ако успеете да стоите далеч от цигарите при спешни случаи, наградете се. Купете малко нещо (в идеалния случай не шоколадово блокче, а книга например) и кажете на тези, които ви подкрепят.

 

Лека храна и упражнения

Наддаването на тегло е често срещан страничен ефект от отказването от тютюнопушенето. Среща се при 50-80% от бившите пушачи и следователно страхът от напълняване може да доведе до загуба на мотивация за отказване от тютюнопушенето. Това обаче може да се избегне, като се обърне внимание на храненето.

 

Основното е да не се заменят цигарите с храна. Диетата трябва да се коригира, така че да не се увеличава дневният прием на калории. Напротив, дори трябва да се намали с около 800 kJ/ден. Това означава например 25 г сирене и 20 г салам, 20 г мюсли и 65 г кремообразно кисело мляко, 40 г хляб и 35 г наденица, 150 г плодове или 25 г сметана. Въпреки това, не трябва да гладувате, тъй като гладът увеличава желанието за пушене.

 

Друг вариант е да се увеличи физическата активност. Упражнението не само помага при симптомите на абстиненция, но също така увеличава разхода на енергия и по този начин действат като идеална превенция на наддаването на тегло. Желаните 800 kJ се изразходват от човек с тегло приблизително 70 кг по време на 30-минутно бягане, кънки или тенис, 45-минутно плуване или 60-минутна разходка, или с леко натоварване на велоергометър.

 

Сега, когато не е нужно да се притеснявате за наддаването на тегло след спиране на цигарите, е време да започнете да се отказвате от навика.

 

Digiprove sealТази статия е защитена от Digiprove © 2022 Happy Woman BG
Tagged ,
на горе