Децата се държат зле - ето защо
Психология

Децата се държат зле – ето защо

Децата се държат зле – ето защо. Понякога родителите са склонни да мислят, че детската психология е някак различна от тази на възрастните и че самите деца са мистериозни същества, от които с течение на времето израстват „истински“ хора. Това обаче абсолютно не е вярно: психиката на детето в много отношения е подобна на тази на възрастен и можете да разберете реакциите и поведението на детето просто като си представите себе си на негово място.

Основата на „лошото“ поведение и нежеланите реакции:

Децата се държат зле - ето защо
Децата се държат зле – ето защо

Колко често, наблюдавайки неадекватната реакция на човек, си мислим, че той е странен, глупав и смешен. Грубо казано държи се „лошо“. Но, ако се замислим за причините за „ненормалното“ поведение, се оказва, че само по себе си, то говори малко за човека и само показва степента на психологически дискомфорт, който той изпитва в момента.

Разбира се, поканата да помислите за някой друг, за това колко зле се чувства, може да предизвика оправдан протест и възмущение. Наистина, защо трябва да мислим за комфорта на някой, който явно изглежда като агресор и причинява болка и неудобство на другите?! Дори този агресор да е вашето собствено дете. Но какво се случва, ако изведнъж влезете в ролята на „лошия“?

Човек е склонен към самооправдание и ако например, крещите на детето, тогава със сигурност знаете, че в този случай просто е невъзможно да се направи друго. Защото се чувствате много зле в момента. Като знаете това, опитайте се да си представите какво чувства едно дете, когато крещи и ругае в отговор на вашата критика. Как би се почувствало?

Ако направим малък анализ на реакциите на дете и възрастен към осъждане и назидание, ще видим, че всички многобройни прояви, с които може да им се отговори, се събират в една-единствена точка: чувство на страх.

Децата се държат зле - ето защо
Децата се държат зле – ето защо

Агресията може да показва страхове от различен произход. От страх от отхвърляне, до страх за живота си. Демонстративността – изобразяването на чувства, които не съвпадат с реалните – може да бъде свързана със страх от отхвърляне, осъждане и присмех. За съжаление, смехът може да бъде и средство за наказание. Хората често се смеят на тези, на които се случва нещо неприятно.

Това е един вид начин за самозащита и самоуспокоение, задоволяване на нуждата от демонстративно превъзходство: това се е случило с някой друг, аз съм в безопасност. И колкото по-силно е собственото неразположение на човек, толкова по-остро той се нуждае от такова потвърждение. Достатъчно е да си спомним, че в старите времена, когато не можеше да става въпрос за психологически комфорт – основната задача беше оцеляването – най-добрата хумористична сцена беше да биеш комик с пръчки.

Външната демонстративност също е свързана със страха. Ярък грим, провокативно облекло, склонност към гримаси на снимката – всичко това говори за желание да привлечете вниманието и да станете значими. Защото е много страшно, че никой няма да се интересува от вас такъв, какъвто сте – просто няма да ви забележат.

Да мразите греха означава да обичате грешника. Интересно е, че мнозинството възрастни хора искрено вярват, че не могат да бъдат обичани просто така – във всеки случай ще има причина за осъждане. Те съдят другите също толкова лесно. За различна гледна точка, нетипично поведение или липса на вина.

Децата се държат зле - ето защо
Децата се държат зле – ето защо

Повечето възрастни днес изпитват ужасна липса на самоприемане, защото като деца им е липсвало приемане от техните родители и други възрастни. И сега те (ние) внасяме (носим) това в живота на децата си, показвайки им как да укоряват и екзекутират себе си.

Защо го правим? Явно не от злоба. Едва ли е възможно да се намери човек, който да не изпитва болка, когато е ухапан. Отговорът е, че тези хора нямат друг опит, те са свикнали с осъждането, страхуват се от него.

Но има и други, чието самоприемане не е засегнато. Те не вярват, че грешките трябва да бъдат наказвани; те могат да приемат недостатъците на другия, без да обвиняват. Те имат различен опит и други родители. Всички имаме шанс да дадем на децата си морална стабилност и емоционална цялост.

И първото условие по този път е изоставянето на старите методи. Кажете категорично „не“ на наказанията и униженията, откажете се да съдите самото дете – нека вашето недоволство засяга единствено неговите действия.

И, разбира се, опитайте се да погледнете на ситуацията през очите на вашето дете. Може би, след като се потопите в душата му, вашето раздразнение, гняв и негодувание ще бъдат заменени от съчувствие и желание да помогнете, и връзката ви ще поеме по съвсем различен път.

Кой е най-добрият начин да дисциплинирам детето си?

Като родител една от вашите задачи е да научите детето си да се държи добре. Това е работа, която изисква време и търпение. Но това помага да се научат ефективни и здравословни стратегии за дисциплина.

Здравословни стратегии за дисциплина, които работят

Децата се държат зле - ето защо
Децата се държат зле – ето защо

Препоръчани стратегии за положителна дисциплина, които ефективно учат децата да управляват поведението си и ги предпазват от вреда, като същевременно насърчават здравословното развитие. Те включват:

  • Покажи и разкажи. Учете децата на правилното от грешното със спокойни думи и действия. Моделирайте поведение, което бихте искали да видите в децата си. Имайте предвид обаче, че децата повече ще копират вашето поведение или действие отколкото това, което им казвате. За това бъдете отговорен и добър пример за тях!
  • Поставете граници. Имайте ясни и последователни правила, които децата ви да следват. Не забравяйте да обясните тези правила с термини, подходящи за възрастта, които могат да разберат.
  • Дайте последствия. Спокойно и твърдо обяснете последствията за дадена ситуация, ако детето не се държат добре. Например, кажете на детето, че ако не прибере играчките си, вие ще ги приберете до края на деня. Бъдете готови да следвате думите си веднага. Не се предавайте лесно, като ги върнете след няколко минути. Но помнете, никога не отнемайте нещо, от което детето ви наистина се нуждае, като например храна.
  • Чуйте ги. Слушането е важно. Позволете на детето си да завърши историята, преди да му помогнете да реши проблема. Внимавайте за моменти, когато лошото поведение има модел, например ако детето ви изпитва ревност. Говорете с детето си за това, вместо просто да дадете наказание.
  • Обърнете им внимание. Най-мощният инструмент за ефективна дисциплина е вниманието – за укрепване на доброто поведение и обезкуражаване на другите. Не забравяйте, че всички деца искат вниманието на родителите си.
  • Похвалете ги, че са добри. Децата трябва да знаят кога правят нещо лошо – и кога правят нещо добро. Забележете доброто поведение и го посочете, като хвалите успеха и добрите опити. Бъдете конкретни (например „чудесно, свърши добра работа, като прибра тази играчка!“ ).
  • Знайте кога да не отговаряте. Докато детето ви не прави нещо опасно и получава достатъчно внимание за добро поведение, игнорирането на лошото поведение може да бъде ефективен начин да го спрете. Пренебрегването на лошото поведение също може да научи децата на естествените последици от техните действия. Например, ако детето ви продължава да изпуска бисквитките си нарочно, скоро няма да му останат повече бисквитки за ядене. Ако хвърли и счупи играчката си, то няма да може да си играе с нея. Не след дълго тя ще се научи да не изпуска сладките си и да играе внимателно с играчките си.
  • Бъдете готови за неприятности . Планирайте предварително ситуации, в които детето ви може да има проблеми с поведението. Подгответе ги за предстоящи дейности и как искате да се държат.

Пляскането и грубите думи са вредни и не вършат работа. Ето защо:

Децата се държат зле - ето защо
Децата се държат зле – ето защо

Ефективна дисциплина за отглеждане на здрави деца, подчертава защо е важно да се съсредоточим върху преподаването на добро поведение, вместо да наказваме лошото поведение. Изследванията показват, че напляскване, шамари и други форми на физическо наказание не работят добре за коригиране на поведението на детето. Същото важи и за крещенето или засрамването на дете. Освен че са неефективни, суровите физически и вербални наказания могат също да увредят дългосрочно физическото и психическото здраве на детето.

Нездравословният цикъл на пляскане.

Специалистите съветват родителите и лицата, които се грижат за деца, да не бият или удрят. Вместо да учи на отговорност и самоконтрол, пляскането често повишава агресията и гнева у децата. Проучване на деца, родени в 20 големи града, установи, че семействата, които използват физическо наказание, попадат в негативен цикъл: колкото повече едно дете е било напляскано, толкова повече по-късно то се държали лошо. Ефектите от пляскането могат да се усетят и извън връзката родител-дете. Защото учи, че да причиниш болка на някого е добре, ако си разочарован – дори и с тези, които обичаш.

Децата, които биват напляскани, може да са по-склонни да удрят другите, когато не получат това, което искат.

Ето какви последствия може да има:

Децата се държат зле - ето защо
Децата се държат зле – ето защо

Трайни белези. Физическото наказание увеличава риска от нараняване, особено при деца под 18-месечна възраст и може да остави други измерими следи върху мозъка и тялото. Децата, които биват напляскани, показват по-високи нива на хормони, свързани с токсичния стрес . Физическото наказание също може да повлияе на развитието на мозъка. Едно проучване установи, че млади възрастни, които са били многократно напляскани, имат по-малко сиво вещество, частта от мозъка, свързана със самоконтрола, и са се представили по-ниско на IQ тестове от други техни връстници.

Вербална злоупотреба: Как болят думите. Установено е, че крещенето на деца и използването на думи за причиняване на емоционална болка или срам също са неефективни и вредни. Суровата вербална дисциплина, дори от родители, които иначе са сърдечни и любящи, може да доведе до повече лошо поведение и психични проблеми при децата. Изследванията показват, че строгата вербална дисциплина, която става по-често срещана с напредването на възрастта на децата, може да доведе до повече поведенчески проблеми и симптоми на депресия при тийнейджърите.

Учете се от грешките – включително вашите собствени

Не забравяйте, че като родител можете да си дадете време, ако се чувствате извън контрол. Просто се уверете, че детето ви е на безопасно място и след това си дайте няколко минути, за да поемете няколко дълбоки вдишвания, да се отпуснете или да се обадите на приятел. Когато се почувствате по-добре, върнете се при детето си, прегърнете се и започнете отначало.
Ако не се справите добре със ситуация от първия път, опитайте се да не се тревожите за това. Помислете какво бихте могли да направите по различен начин и се опитайте да го направите следващия път. Ако смятате, че сте направили истинска грешка в разгара на момента, изчакайте да се охлади, извинете се на детето си и обяснете как ще се справите със ситуацията в бъдеще. Уверете се, че спазвате обещанието си. Това дава на детето ви добър модел как да се възстановява от грешки.

Съвети за здравословна и ефективна дисциплина по възраст/етап

Децата се държат зле - ето защо
Децата се държат зле – ето защо

Кърмачета

Бебетата се учат, като гледат какво правите, така че давайте примери за поведение, което очаквате.

Използвайте позитивен език, за да насочвате бебето си. Например кажете „Време е да седнете“, вместо „Не ставайте“.

Запазете думата „не“ за най-важните въпроси, като безопасността. Ограничете нуждата да казвате „не“, като поставите опасни или изкушаващи предмети извън обсега.

Разсейването и замяната на опасен или забранен предмет с такъв, с който е добре да се играе, е добра стратегия на тази възраст.

Всички деца, включително бебетата, се нуждаят от последователна дисциплина, така че говорете с партньора си, членовете на семейството, за да определите основни правила, които всеки ще следва.

Прохождащи деца

Вашето дете започва да разпознава какво е позволено и какво не, но може да изпробва някои правила, за да види как ще реагирате. Обръщайте внимание и хвалете поведението, което харесвате, и игнорирайте тези, които искате да обезсърчите. Пренасочване към друга дейност, когато е необходимо.

Избухванията могат да станат по-чести, докато детето ви се бори да овладее нови умения и ситуации. Предвиждайте провокаторите на изблици на гняв, като умора или глад, и помогнете да ги отблъснете с подходяща дрямка и хранене.

Научете вашето малко дете да не удря, хапе или да използва други агресивни поведения. Моделирайте ненасилствено поведение, като не пляскате вашето малко дете и като се справяте с конфликта с партньора си по конструктивен начин.

Останете последователни в прилагането на ограниченията. Опитайте кратки прекъсвания, ако е необходимо.

Признавайте конфликтите между братя и сестри, но избягвайте да вземате страна. Например, ако възникне спор за играчка, играчката може да бъде прибрана

Предучилищна възраст

Децата в предучилищна възраст все още се опитват да разберат как и защо работят нещата и какъв ефект имат техните действия. Докато се учат на подходящо поведение, очаквайте от тях да продължат да изпитват границите на родителите и братята и сестрите.

Започнете да възлагате задачи, подходящи за възрастта , като например да приберете играчките им. Дайте прости насоки стъпка по стъпка. Наградете ги с похвала.

Позволете на детето си да прави избор между приемливи алтернативи, пренасочване и поставяне на разумни граници.

Учете детето си да се отнася с другите така, както иска да се отнасят с него.

Обяснете, че е добре да се чувствате ядосани понякога, но не и да наранявате някого или да чупите неща. Научете ги как да се справят с чувствата на гняв по положителен начин, като например да говорят за това.

За разрешаване на конфликти използвайте изчакване или премахнете източника на конфликт.

Деца в начална училищна възраст

Вашето дете започва да придобива усещане за правилно и грешно. Говорете за избора, който имат в трудни ситуации, какви са добрите и лошите варианти и какво може да последва в зависимост от това как решат да действат.

Говорете за семейните очаквания и разумните последствия за неспазване на семейните правила.

Осигурете баланс между привилегии и отговорности, давайки на децата повече привилегии, когато следват правилата за добро поведение

Продължете да учите и моделирате търпение, загриженост и уважение към другите.

Не позволявайте на себе си или на другите да използват физическо наказание. Ако живеете в район, където телесните наказания са разрешени в училищата, имате право да кажете, че детето ви не може да бъде напляскано.

Юноши и тийнейджъри

Докато вашият тийнейджър развива по-независими умения за вземане на решения, ще трябва да балансирате безусловната си любов и подкрепа с ясни очаквания, правила и граници.

Продължавайте да показвате много обич и внимание. Всеки ден отделяйте време за разговори. Младите хора са по-склонни да направят здравословен избор, ако поддържат връзка с членовете на семейството.

Признавайте усилията, постиженията и успеха на вашия тийнейджър в това, което прави – и не прави. Похвалете избора да избягвате употребата на тютюн, електронни цигари, алкохол или други вредни вещества.

Дайте добър пример чрез собствената си отговорна употреба на алкохол и други вещества.

Tagged , ,
на горе