Бабинден е третият от Ивановденските празници като се обединяват около обредите с водата и нейната очистителна сила. Празникът е в чест на бабите-акушерки, за здраве на майките и децата. Както на Йордановден и Ивановден и на Бабинден се повтарят магическите практики за предпазване от злите сили.
Централно място на Бабинден заема ритуалното къпане на бабата: според народните вярвания, тя има връзка с отвъдните сили, защото помага на малкото да се роди, помага неживото да стане живо, да премине в живота. Бабата има свръхестествени сили и в някои села тя е лечителка, врачка и баячка.
Баба наричаме не само жената по реалната и възраст, а по старшинство, по опита, битието, зоната, която е граница между двата свята. Затова, в края на Мръсните дни, се счита за важно да се пречисти отговорникът за връзката между живото и неживото. Така се дава път на безпрепятственото раждане на новото и плодовитостта през цялата година.
Бабинден е определен и за Ден на родилната помощ от 1951 година.
Вита баница с домашно точени кори
Лесна питка със сирене „Розички“
Ето какви са традиции и обичаи на Бабинден:
Празникът
Празникът е в чест а бабата – акушерка, която е помагала на младите булки при раждането в селото. Празнува се за омилостивяване и на болести по децата.
Той е един от най-големите женски празници през годината, посветен на „бабите“ – жени, които помагат при раждане. На този ден всички засвидетелстват почит и уважение към опитните, възрастни жени, които са „бабували“ на младите жени. Произходът на празника е езически, но се е запазил и до днес. И сега се празнува с много смях и веселие, като се отдава почит на всички баби в семейството.
Традиции
Сутрин рано на Бабинден – 21 януари, бабата обикаля домовете на всички жени, на които е помагала при раждане (бабувала). Със себе си носи мед, просо, питка, здравец, вълна. Във всяка къща тя окъпва детето (малки деца) и измива очите на по-големите. Бабата взема сито, слага просо и ръси върху главите на жените, за да раждат лесно и да имат повече деца. След това се прибира и очаква гости в дома си.
След обяд при бабата идват невести с дарове (готвени ястия), погача, баница, варена кокошка, ракия, вино, приготвени от жени, които е израждала. Започват да се гощават, като на трапезата могат да сядат само жени. След почерпката, следват песни, хора и веселие. Празникът завършва с ритуално „къпане“, „поливане“, „влечугане“ на бабата. Наричанията и песните често имали смисъл, свързан с плодовитостта.
Традиционен обичай на Бабинден е къпането на бабата. На специална кола отнасяли бабата до чешмата или реката. Тя била я е окичена с червени чушки, пуканки. В някои райони мъжете седят в къщи или в кръчмата и не смеят да излязат, за да не срещнат развеселените жени.
В други региони, обредното миене ставало пак по изгрев слънце. Младите невести отивали на чешмата да налеят вода. Пускали здравец в котлето, вземали сапун и нова кърпа и отивали да „полеят“ бабата. Обикновено миенето ставало под плодно дърво или пред стълбите. Всяка жена подава сапуна на бабата, полива ръцете и дава кърпата, която носи за нея. Бабата закичва невестите с „мартченичка“ за здраве.
Бабата получава богати дарове като ризи, дрехи, чорапи, които слага на дясно рамо. А на децата тя връзва червен и бял конец с паричка, и ги дарява. Вярва се, че водата минала през ръцете на бабата на Бабинден има могъща, пречистваща сила.
Трапеза
На обредната трапеза има много ястия, които могат да бъдат с месо. Сладки баници, погачи, сарми, пилешко месо.
Сладка млечна баница
Необходими продукти:
1 кг брашно
1 л прясно мляко
120 гр грис
250-300 гр захар
250 гр масло, разтопено
5-6 яйца
400 гр вода кофичка
15 г сол
1 л оцет
1 л олио
Начин на приготвяне:
От брашното, водата, сол, оцет и олио се замесва тесто. От него се разточват 5 кори. Намажете корите обилно с масло, сложте една върху друга, нарежете на парчета и печете във фурната (докато са полуопечени). Докато са още топли, залейте със смес от млякото, в което има захар и грис, и разбъркани яйца. Сложете баницата да се допече до сгъстяването на яйчената плънка и приятен загар.
С бабинден се слага край на целия коледно-новогодишен празничен цикъл и край на Ивановденските празници.