16 ноември – Св. апостол и евангелист Матей

16 ноември - Св. апостол и евангелист Матей
Празници

16 ноември – Св. апостол и евангелист Матей

На 16 ноември Православната църква почита свети апостол евангелист Матей.

Матей е един от 12-те апостоли и автор на първото от четирите канонични Евангелия (Евангелие от Матей). Като светец се празнува от Православната църква на 16 ноември, а от Римско-католическата църква на 21 септември.

Житие на Св. апостол и евангелист Матей

евангелист Матей
16 ноември – Св. апостол и евангелист Матей

Св. апостол и евангелист Матей е роден в гр. Капернаум, Галилея. Капернаум играе важна роля в евангелията и Новия завет като място, където е живял Исус Христос. Там са живели и много други негови ученици като апостолите Петър и Андрей, също така братята Яков и Йоан (синовете на Зеведей) и Матей митарят. Исус Христос проповядвал в синагогата на града и живял в къщата на Петър.

Св. апостол и евангелист Матей бил събирач на данъци, професия, която юдеите презирали. Евангелие се разказва, че когато Иисус Христос видял митаря Матей, казал му: „Върви след мене!“. Господ знаел душата му и го намерил достоен да приеме истинското учение.

И действително, Матей с радост чул думите на Спасителя. Матей написал своето Евангелие, което се отличава с необикновена простота и е понятно за всекиго. То предава подробно възвишеното божествено учение на Христа за блаженствата, за молитвата и пр.

Икони на Св. Матей

евангелист Матей
16 ноември – Св. апостол и евангелист Матей

Обикновено на иконите, изобразяващи св. апостол и евангелист Матей, изобразяват до него, като тайнствен символ на евангелиста, ангелоподобен човек, изразявайки с това кротостта на неговия дух и чистотата на учението.

Преданието разказва, че той отишъл при един див народ с лоши нрави и обичаи. Там му се явил Господ, дал му жезъл и му заповядал да го забие в земята, като обещал, че тоя жезъл ще принесе плодове, а от корена му ще протече чуден извор.

Действително, Матей, като събрал всички жители, посадил жезъла, който цъфнал и пред очите на изумения народ се покрил с чудни плодове. От корена му бликнал бистър извор. Всички се затичали към това дърво, пили вода от чудесно появилия се извор и, по внушение на апостола, приемали тук св. Кръщение, след което излизали от водата духовно обновени.

Св. евангелист Матей завършил живота си мъченически. Неговите страдания и смърт били ознаменувани с много чудеса. Когато искали да го вземат, за да го подложат на мъчение, лицето му поразило гонителите с чудесна светлина. Те ослепели, но той с молитва им възвърнал зрението. Пламъкът не се докоснал до него при мъченическия му подвиг. И когато накрай той предал Богу духа си, мъчителите с ужас и изумление изповядали Божията сила, изказали почит към светите му мощи и станали ревностни християни.

Предание за Св. Матей

евангелист Матей
16 ноември – Св. апостол и евангелист Матей

Според преданието Св. апостол и евангелист Матей проповядва на евреите в Йерусалим, след това в Персия и Етиопия. И умира като мъченик.

Изобразява се от IV век насам символично в тетраморфа като човек (по блажения Йероним) или ангел (по Григорий Турски). Тетраморф в юдейско-християнското вероучение и богословие е крилато същество от виденията на пророк Йезекил; единно с четири лица: човек, лъв, бик и орел.

По-късно тези животни са тълкувани като символи на четиримата евангелисти и терминът „тетраморф“ става символ на описанието им в иконографията. Съществата стават Символи на евангелистите и форма на традиционното им символично изображение: Матей в образ на ангел, Марк в образ на лъв, Лука в образ на телец, Йоан в образ на орел. Всеки от тях е крилат и държи Евангелие.

Евангелието от Матей е първата библейска книга от Новия завет и първото синоптично и едно от четирите канонични евангелия (признати от Църквата за боговдъхновени, т.е. свети писания).

Синоптичните евангелия са първите три от Новия завет: Евангелие от Матей, Евангелие от Марко и Евангелие от Лука. Те се наричат синоптични (на гръцки: synopsis – съвместен преглед), защото в тях се говори за едни и същи събития, свързани с Исус, и се привеждат едни и същи негови изречения, често съвпадащи дословно. Известните истории за раждането на Исус, за повечето от извършените от него чудеса и всичките му притчи се намират в синоптичните евангелия, но не и в евангелието от Йоан.

Традиционно се приема, че авторът на Евангелието от Матей е апостол Матей, един от 12-те апостоли на Исус Христос, който споменава себе си в евангелието в глава 9, стих 9. Повечето изследователи смятат, че евангелието е съставено между 80 и 90 година, като обхватът на възможните дати варира между 70 и 110 година (датировка преди 70 година продължава да се поддържа от ограничен кръг автори).

Матей написва евангелието първоначално на едно еврейско наречие, като читателите, за които той го написва, са вярващи евреи. Според някои автори Евангелието от Матей съдържа елементи на неявна полемика срещу по-широката интерпретация на християнството от апостол Павел, която представя Исус Христос като защитник на традиционната еврейска Тора, скептичен към проповедите сред не евреи.

Като доказателство, че евангелието е насочено първо към евреи и после към всички невярващи (идолопоклонници), е фактът, че то започва с генеалогия на Исус Христос, наричайки го „Син Давидов“ и „Син Авраамов“. Името Иисус означава Спасител, а Христос – Месия, помазаник. В Стария завет били помазвани първосвещениците, царете и пророците, и според пророците Месията трябвало да бъде потомък на Давид и Авраам. Родословието започва с Авраам, тъй като той бил отец на евреите, а и пръв от всички бил наречен „баща на всички народи“ (Битие 17:4).

За евреите един от най-важните белези на бъдещия Месия бил този, Той задължително да произлиза от царския род на Давид. Затова, макар в родословието да има и други царе, само за Давид изрично се подчертава, че е цар. В родословието се споменават и имената на четири жени – Тамар, Раав, Рут и Вирсавия. Раав и Рут били езичници, а Тамар и Вирсавия – грешници. С вписването им в родословието, Св.ап. Матей целял да покаже, че Христос ще бъде Месия и Спасител не само на евреите и праведниците, но и на езичниците и разкаялите се грешници.

Евангелието продължава с Рождеството Христово, бягството на светото семейство в Египет, проповядването на Йоан Кръстител, кръщението на Исус, изкушението в пустинята, начало на проповядването в Галилея – кратко изложение на заповедите му (глава 5), молитвата „Отче наш“ (Евангелие от Матея 6: 9 – 13, Лука 11: 2 – 4), привличане на 12-те ученици апостоли, чудеса и притчи, Преображение Господне, нови притчи и изцеления в Юдея.

В Евангелието е описано и влизането в Йерусалим, проповеди, изобличение на фарисеите (секта в юдаизма, възникнала към II век пр. н. е., чиято доктрина става основа на съвременния юдаизъм), нагорната проповед (глава 24), Помазването с миро, Тайната вечеря, Молитвата в Гетсиманската градина, Съдът пред Пилат Понтийски, Разпятието и Възкресението и последващите 40 дни – появяването на Христос пред учениците му и завършва с възнесението му.

Защо почитаме Св. апостол и евангелист Матей?

евангелист Матей
16 ноември – Св. апостол и евангелист Матей

Свети апостол и евангелист Матей е една от най-почитаните личности в християнството и почитта към него се дължи на няколко основни причини:

Един от 12-те апостоли: Матей е бил един от дванадесетте ученици на Иисус Христос, пряко избран от Него. Апостолите са били първите проповедници на християнството и са играли ключова роля в разпространението на евангелието.

Автор на първото канонично Евангелие: Матей е написал първото от четирите канонични Евангелия. Неговото евангелие е насочено предимно към еврейската аудитория и представя Иисус Христос като Месията, за Когото са пророкували еврейските пророци.

Преобразяване от митар в апостол: Преди да стане апостол, Матей е бил митар – събирач на данъци. Това е била една от най-омразните професии в онова време, тъй като митарите са били смятани за предатели и сътрудници на римската власт. Преобразяването на Матей от митар в апостол е символ на Божията милост и прошка и вдъхновява много хора да се покаят за греховете си.

Живот, посветен на проповедта: След Възнесението на Христос, Матей продължава да проповядва евангелието, като обикаля различни страни и континенти. Неговото мъченичество е свидетелство за неговата безгранична вяра и отдаденост на Христос.

Символ на покаяние и промяна: Историята на Матей е пример за това как всеки човек, независимо от миналото си, може да се промени и да посвети живота си на служение на Бога.

Защо почитаме Свети Матей днес?

евангелист Матей
16 ноември – Св. апостол и евангелист Матей

Вдъхновение за християните: Животът и делото на Свети Матей служат като вдъхновение за всички християни, показвайки им, че и те могат да преодолеят трудностите и да следват Христос.

Пример за отдаденост на вярата: Свети Матей е пример за това как да бъдем верни на своите убеждения, дори когато това означава да се изправим срещу големи трудности.

Молитвен застъпник: Много християни се обръщат към Свети Матей с молитви, вярвайки, че той ще се застъпи за тях пред Бога.

Какво означава да почитаме Свети Матей?

Да почитаме Свети Матей означава да:

Четем и изучаваме Евангелието от Матей: Това ни помага да разберем по-добре живота и учението на Иисус Христос.

Следваме примера му: Стремим се да живеем по-праведен живот и да служим на Бога и на ближните си.

Молим се за неговото застъпничество: Обръщаме се към него с молитви, търсейки неговата помощ и защита.

Споделяме вярата си с другите: Като Свети Матей, ние също можем да бъдем свидетели на Христовата любов и да споделяме вярата си с другите хора.

Почитта към Свети апостол и евангелист Матей е израз на благодарност за неговия живот, посветен на служение на Бога, и на вярата в неговата продължаваща сила да вдъхновява и променя животите на хората.

Кой празнува имен ден днес?

Имен ден честват всички хора, които носят името Матей.

Tagged , , , ,
на горе