Красиви крака през лятото

Красиви крака през лятото
Здраве и добра форма

Красиви крака през лятото

  •  
  •  

Тежест, отичане на краката, разширени вени – почти 25% от българите страдат от проблеми с кръвообращението и се притесняват да излагат на показ краката си през лятото. Как биха могли да възвърнат здравето и самочувствието си.

Работата на вените е тежка и неблагодарна. Те трябва да транспортират използваната, бедна на кислород кръв срещу земното притегляне обратно към сърцето. За целта са снабдени с еднопосочни венозни клапи, които с помощтта на мускулатурата на прасците подпомагат изтласкването на кръвта нагоре – при ходене тя се напряга и притиска съдовете, а веднъж избутана нагоре, клапите не позволяват на кръвта да се стича обратно.

Недостатъчното движение, носенето на високи токове, бремеността, наднорменото тегло или слабата съединителна тъкан са много опасни за вените: прецизният механизъм може да се окаже силно затруднен или увреден, кръвта да не бъде придвижвана достатъчно ефективно нагоре и да започне да се събира в съдовете. Венозните стени не удържат на натиска и започват да се разширяват. Стига се до възникването на неестетичните разширени вени (известни под медицинското наименование варици) и в най-лошия случай дори до животозастрашаващи тромбози.

За вените важи следното правило: По-добре легнали или вървящи, отколкото седнали или стоящи. Продължителното застояване или заседяване на едно място поставя вените във възможно най-неблагоприятно положение – мускулатурата бездейства и не подпомага клапите, а под въздействието на земното притегляне кръвта оказва все по-голям натиск на съдовите стени. На това имено се дължи усещането за тежест в краката и отичането им след дълго пътуване, заседяване пред компютъра, стоене с часове на опашка или зад щанда на магазин. Затова правете чести почивки и раздвижвайте краката си колкото е възможно по-често, а вечер вземете мерки да релаксирате уморените крака.

Жените са особено предразрположени към разширени вени. Това от една страна се дължи на тяхната физологогично по-податлива съединителна тъкан, свързана с детеродната им функция, а от друга – на нездравословните навици, които им диктува модата или наложилите се поведенчески стереотипи.

Носенето на тесни обувки с високи токове и седенето с кръстосани крака са тясно свързани с представите за женственост, но са изключително вредни за вените и в крайна сметка водят до сериозни проблеми – както здравословни, така и естетически.

Затова: разтоварете вените си! Поддържайте своето тегло в норма, избягвайте да носите тежки товари и оставете елегантните обувки с високи токове само за специални случаи. Приучете се да седите правилно: с успоредни крака под прав ъгъл и стъпала, поставени на пода. Дори по време на дълъг полет, заседание или притискащи срокове, които не ви позволяват да ставате от бюрото и правите чести почивки, можете да раздвижвате краката си в седнало положение, като повдигате последователно пръстите и петите, стягайки прасците си.

Движете се за подсилване на вените: качвайте се по стълбите пеша, вместо да взимате асансьора, всеки ден правете разходки поне по половин час. Вечер от легнало положение „карайте колело” с крака във въздуха, за да можете да подпомогнете оттичането на кръвта и облекчите усещането за тежест. По време на дълъг път приемайте много течности и по възможност правете почивки за раздвижване на всеки два часа. При проблеми с вените носете стягащи чорапи.

Откажете се от горещите вани и сауните при видимо разширени вени. По-добре правете обливания със студен душ, придружени с лек масаж отдолу нагоре, за да подпомогнете функцията на венозните клапи и възстановите нормалния кръвен поток. При горещо време избягвайте да лежите продължително време на плажа, а още по-малко да седите или стоите на едно място – по-добре се движете, влизайте често във водата или лежете с крака, вдигнати на високо.

Подсилете прасците – Поставете краката под прав ъгъл при седнало положение. Протегнете напред единия крак и закрепете тежест (напр. торбичка с ½ – 1 кг ориз) от обратната страна на стъпалото. Движете пръстите в посо- ка към коляното 1-2 минути, а после сменете крака.


  •  
  •  
Tagged , , ,
на горе