Диета помага за предотвратяване на артроза на коляното, показват проучвания

Здраве и добра форма

Диета помага за предотвратяване на артроза на коляното, показват проучвания

Известни са връзките между артрит, възпаление и диета.

Ново проучване показва, че хората са изложени на намален риск от развитие на остеоартрит на коляното, когато изберат разумна (здравословна) диета спрямо диетата в западен стил, която е с високо съдържание на захар, сол и преработено месо.

 

Основните противовъзпалителни храни включват зеленчуци, плодове, риба и бобови растения.

 

Остеоартритът (ОА) е често срещано ставно разстройство, така че изследователите винаги търсят начини да забавят прогресията му. Така учените стигат до връзката между ОА и диетата.

 

ОА е прогресиращо заболяване, характеризиращо се с болки в ставите, скованост и функционални увреждания. За съжаление, няма лекарствена терапия, която може ефективно да забави прогресирането на заболяването

 

Диетата се откроява като един от начините да се контролира прогресията на ОА. Изследвания показват, че приемът на специфични храни и хранителни вещества може да бъде свързан с прогресията на ОА. Известно е, че газираните напитки могат да влошат състоянието, докато диетичните фибри и витамин D могат да бъдат защитни срещу OA.

 

Тъй като ние не ядем хранителните вещества изолирано, изследователите обичат да възприемат подхода на „цялостната диета“, за да установят кои диетични модели могат да помогнат или да попречат на прогресията на ОА на коляното.

 

Предишни проучвания показват, че противовъзпалителната диета, каквато е средиземноморската диета (с високо съдържание на зеленчуци, плодове, бобови растения, риба и зърнени храни, но с ниско съдържание на ултра-преработени храни) е свързана с по-нисък риск от болка при ОА на коляното. В това проучване изследователите искат да видят дали здравословните хранителни режими също са свързани с намален риск от развитие на ОА на коляното.

 

Как беше проведено проучването?

Изследователите са използвали данни от Инициативата за остеоартрит (OAI), която е многоцентрова, перспективна надлъжна кохорта с 4796 участници, които се проследяват ежегодно.

От базата данни изследователите разглеждат конкретно участниците, които не са имали ОА поне в едно коляно на изходно ниво, и ги следват в продължение на шест години. От тази голяма база данни 2 842 участници отговарят на критериите за настоящото проучване.

 

Участниците са попитани за избора си на диета, а физическата активност, индексът на телесна маса (ИТМ) и дневният енергиен прием са анализирани като непрекъснати променливи. Участниците също са правили рентгенография на коляното при началните и последващите посещения.

 

Какво откри проучването?

Изследователите установяват, че участниците, които се придържат към западния хранителен режим, имат повишен риск от ОА на коляното, но тези, които следват разумен здравословен хранителен режим, имат намален риск от ОА на коляното. Те също така отбелязват, че симптомите на заболяването могат да бъдат частично повлияни чрез ИТМ(индекс на телесна маса).

 

„Резултатите от проучването не ме изненадват“, казва Ким Ари, диетолог и автор на The Complete Artritis Health Diet Guide and Cookbook.

„Много от моите клиенти са успели да забавят прогресирането на артрозата си чрез диета. За мен това е потвърждение на това, което виждам в практиката си“, казва Ари.

Ари добавя, че в типичната западна диета липсват много от основните хранителни вещества, отговорни за намаляване на възпалението и поддържане на здрави кости и хрущяли.

 

За да се поддържа здравето на костите, тези основни хранителни вещества не могат да бъдат игнорирани при растителни диети

 

Западна срещу здравословна диета

 

Западната диета може да е свързана с повишеното производство на възпалителни цитокини. Включва следните храни:

пържени картофки

Преработени меса

Рафинирани зърна

Червено месо

Пица

Тестени закуски

Маргарин

Десерти и сладкиши

Напитки, съдържащи захар

За разлика от това, разумната, здравословна диета (като средиземноморската диета) е свързана с по-ниски нива на възпаление. Тя се базира на следните храни:

 

Зеленчуци

Бобови растения

Плодове

Риба

Цели зърна

 

Най-добрата диета за ОА

Диетите с високо съдържание на антиоксиданти и противовъзпалителни храни са най-добрият избор за предотвратяване и лечение на ОА, обяснява Вандана Шет, регистриран диетолог.

 

„Диетата може да повлияе на ОА както по отношение на намаляването на възпалението, така и по отношение на управлението на теглото“, казва Шет. „Тъй като ОА често се смята за възпалително заболяване, наличието на храни, които са противовъзпалителни и богати на антиоксиданти, може да помогне.“

Тъй като ОА често се смята за възпалително заболяване, наличието на храни, които са противовъзпалителни и богати на антиоксиданти, може да помогне.

Включете в храненето си много зеленчуци, плодове, ядки, семена, здравословни мазнини (зехтин), пълнозърнести храни, подправки като джинджифил и куркума и протеинови източници като мазна риба (за омега-3 мазнините), пиле, яйца, тофу и бобови растения.

 

„Моите клиенти обикновено са фокусирани върху това кои храни да избягват и този списък всъщност е доста кратък“, казва Ари, който съветва червеното и преработеното месо да се консумират само няколко пъти месечно, а сладкишите и десертите – само в специални случаи .

 

Шет казва, че храните, които провокират ОА, са храни с добавена захар; добавени мазнини, особено трансмазнини и наситени мазнини; и силно преработени храни / рафинирани зърнени храни.

 

Разумният, здравословен хранителен режим съдържа много специфични хранителни вещества, които участват в образуването и поддържането на здрави кости и хрущяли, обяснява Ари. „Преминаването към диета, която съдържа всички тези хранителни вещества, ще доведе до по-здрави стави.“

 

Хранителните вещества, които трябва да се включат в диетата, са витамини А, С и D, омега-3 мазнини, фибри и антиоксиданти.

 

Какво означава това за вас:

Ако сте изложени на риск от ОА, най-добрият избор е противовъзпалителната диета в средиземноморски стил. Също така е разумно да намалите приема на захар, на храни с високо съдържание на мазнини и ултрапреработени храни.

 

 

Tagged , , ,
на горе