В нашата култура ние поставяме неоправдана отговорност върху първите впечатления. Но винаги ли е толкова важно?
„Когато срещнах бъдещата си съпруга, тя изобщо не ме интересуваше, за разлика от нейната приятелка. Но когато се сближихме и се заговорихме, изведнъж осъзнах колко прекрасна е тя всъщност и колко умело го скри при първата среща.“ – споделя 39-годишният Явор.
„Честно казано, дори не мога да си спомня момента, в който ни запознаха – тя ми изглеждаше толкова безинтересна и незабележима. Но буквално след няколко месеца измислях хиляди абсурдни причини само да я видя.Случи се така, че в нашата връзка първото впечатление, първо, се оказа невярно, и второ – оформи се, макар да звучи странно, много по -късно.“ – разказва Марио (46 г.)
Ако говорим за интервю или някакъв вид състезание, първото впечатление несъмнено играе ключова роля – това е част от задачата и не се очаква по-нататъшно взаимодействие без положителна самопрезентация.
Но първото впечатление, да речем, в нов клас или група приятели е малко по -различно. Защото в действителност всичко е много условно и зависи от ситуацията, времето, средата и т.н. Просто казано, можете да видите човека в нетипични за него условия и да си съставите невярно впечатление за него. Или обратното – да го видите в идеални условия, но в обикновения живот той да се окаже спокоен човек, а може би дори скучен и безинтересен.
В резултат на това времето, средата и контекстът са трите основни фактора, чрез които формираме впечатлението за човек. И тези фактори могат постоянно да се променят, което винаги трябва да се помни.
Първото впечатление от човек може да се сравни с реклама. Това също е, грубо казано, реклама за човека. Така че всеки добър маркетолог знае едно правило: когато за пръв път попаднете на реклама за определен продукт, най -вероятно няма да го запомните. Няма значение дали става въпрос за спортна кола, лекарство за мигрена или нова книга. Въпреки че това е новост, не се помни.
Но след около третото или четвъртото гледане ще забележите, че неволно запомняте думите и изображенията от тази реклама и започвате да реагирате на нея по различен начин, наистина вниквайки в съдържанието й.
Така е и с човек.
Един пример. Стискането на ръце, изричането на името и показването на дрехите ви в първата минута от срещата с нов човек – това не е всичко. Опитайте се да му хванете окото при други условия.
Бъдете упорити. Ако е трябвало да се покажете в благоприятна светлина и за първи път не сте успели, дори не се колебайте: срещнете човека за втори, трети, четвърти път; помнете – винаги имате шанс да промените мнението на нов познат.
Обърнете внимание на събеседника. Не е достатъчно само да се покажете, трябва да проявите интерес и към опонента си. Хората винаги обичат да се чувстват значими, дори ако просто споменават нещо за любимия си сладолед.
Като цяло е по -добре да не се притеснявате за първото впечатление, да не се страхувате да се покажете в грешна светлина и просто да бъдете себе си.