Как да мотивираме детето да учи, разкриват психолози. Много родители са сигурни, че просто трябва да започнат да стимулират успехите на детето си с награди, преди да изуми всички с постиженията си. Психолозите предоставят убедителни доказателства, че този подход не работи в дългосрочен план. Какво може да мотивира ученика да учи, включително да си пише домашното?
Как четенето на приказки в детството влияе на успеха в училище?
Адаптация без стрес: как да помогнем на детето да свикне с ново училище
Как да мотивираме детето да учи?
Вътрешна и външна мотивация
Вътрешната мотивация представлява искреното желание на човек и следователно рядко създава затруднения. Едно силно „искам“ е достатъчно и едно дете може да премести планини, за да постигне целта си. Децата с удоволствие играят компютърни игри с часове, тичат по улицата без храна и почивка, слушат музика или жадно четат „вампирски“ романи, просто защото им харесва.
Външната мотивация е подобна на стоково-паричните отношения. Често може да се формулира с една фраза: „Прави това, което искам, и ще получиш това, което искаш“. Изследователят на образованието и човешкото поведение Кон има предупреждение не само за родителите, но и за учителите. Той твърди, че системата от стимули под формата на плащане за добри оценки, закупуване на джаджи, обещания за ваканционно пътуване не е ефективна. Децата продължават да се справят зле в обучението си и също имат оплаквания срещу родителите си за неизпълнени обещания.
Учителите от своя страна, също мотивират децата по свой начин – правят отстъпки за добрите ученици, раздават грамоти, награждават ги с пътувания. Но най-често отличниците на месеца са същите, които вече са мотивирани да учат добре. А всички останали силно завиждат на отличниците и се чувстват неудачници, но в същото време не правят нищо, за да подобрят ситуацията.
Защо външната мотивация не работи?
Когато родителите обещават на детето си „вкусен бонбон“ за отлични оценки, в началото това предизвиква прилив на ентусиазъм. Но в същото време, инстинктът за самосъхранение започва да работи. Получаването на лоша оценка на тест няма да донесе никакво насърчение, така че защо да рискува? Може просто да копира решението от съседа, който е отличник или да го намери в интернет.
Тоест децата разбират отлично, че проблемът може да бъде решен по два начина, дългосрочен – да учат добре, да наваксат пропуснатия материал, да получат честни оценки, и по-креативен и прост – да мамят. Така се получава подмяна, целта не е да се учи добре, за да се получат знания и перспективно бъдеще, а да се получат оценки за награда.
Външните мотиви могат да работят, само когато са подкрепени от вътрешни убеждения. Самата външна мотивация не ги движи напред, но, като нелюбима работа за възрастните, ги принуждава да излежават присъдата си и да мечтаят за почивка.
Фактори, влияещи върху интереса към ученето
Децата в началното училище учат, само защото им харесва. Те са развили вътрешни мотиви – интерес към ученето, желание да изглеждат „възрастни“, повишено самочувствие и т.н. Те не изискват нищо за доброто си обучение, защото вече получават награда за това под формата на изпълнение на техните желания.
Тези деца, които поддържат вътрешната си мотивация, продължават да учат добре. Тази мотивация може да бъде както положителна, така и отрицателна. Има случаи, когато в нефункциониращи семейства децата са толкова нетърпеливи да бъдат различни от родителите си, че учат отлично, само за да живеят напълно различно.
Няма деца, които да не могат да учат. Едно дете може да има солидни оценки по математика, но отлични за есета и обратното. Едно дете може да пее прекрасно, да играе футбол или да се отличава в други области, без да помни таблицата за умножение. Целият смисъл на мотивацията е, че те се интересуват от едно нещо, а не от друго.
Системата за възнаграждение намалява вътрешната мотивация. Веднага щом родителите или учителите започнат да засилват външната мотивация и да се фокусират върху насърчаването, вътрешните мотиви неизменно намаляват.
Как да върнете мотивацията им?
Възвръщането на вътрешната мотивация на детето е дълъг процес и успехът му зависи от родителите.
1.Разумни изисквания. Всички деца са различни и само малък процент имат „академични постижения“, тоест еднакво отлични знания по всички предмети. По-голямата част от тях имат успехи или в хуманитарни, или по технически предмети, а има и естествени или творчески предмети. Следователно, изискванията към детето трябва да се правят въз основа на тяхната разумност. Ако „математик“ непрекъснато се кара да получава отлични оценки за диктовки или писане на есета, тогава той може просто да се откаже от ученето напълно.
2.Разумни взаимоотношения. Децата са като възрастни, само че са малки. Трябва да говорите с тях и да ги включите в сътрудничество. Тоест общувайте като с разумни, уважавани хора. Не забранявайте някои от желанията им, но обяснете точно защо смятате желанието им за малко вероятно. Например, целта на една дъщеря да стане международна актриса може да бъде жестоко осмивана и да доведе само до проблеми. Или можете да обясните, че това изисква отлични познания по определени предмети, включително чужди езици, и да обещаете вашата помощ, ако момичето сериозно реши да учи. Може би след година тя ще промени решението си, но академичният успех ще бъде полезен за всяка професия.
3.Умен избор. Детето трябва да участва в делата на семейството, да се чувства неразделна част от него и да осъзнава, че действията му влияят. Тогава то ще бъде по-отговорно, ще решава интересите си на базата на цялото семейство, а не само на себе си. Винаги трябва да се интересувате от неговите причини, неговата визия за събитията, дори ако изглежда, че отговорът е на повърхността. Може би той ще се окаже съвсем различен.
Как да намерим вътрешна мотивация?
Няма да е лесно да помогнете на детето да намери вътрешни стремежи, но това е необходима работа и тя дава плодове:
приемане на вашето дете – може да не харесвате неговото решение или нов образ, но трябва да го разберете, въпреки че имате право да не одобрявате;
задушевен разговор – опитайте се да разберете неговите интереси, какво харесва в ученето и какво го разстройва. След като разберете какъв е проблемът, можете да работите заедно, за да намерите изход от ситуацията;
помогнете му да намерите цел – често децата не могат да разберат защо се нуждаят от безкрайно тъпчене с правила или всички тези теореми. Вътрешната мотивация ще се появи, когато детето реши какво би искало да прави след като напусне училище;
помогнете му да направи учебния процес по-интересен – това изисква творчески подход от страна на родителите. Например, има игрови симулатори за различни предмети, чужд език може да се изучава с помощта на анимационни филми или специални образователни програми за всяка възраст.
Да помогнете на детето да придобие вътрешна мотивация е сериозна задача, но любящите родители, които искрено искат да му помогнат, определено ще се справят с нея.