Всеки от нас е допускал грешка, докато изпълнява служебните си задължения. Никой не е застрахован от това, а и не би било нормално всяко наше действие да бъде перфектно. Човек се учи, докато е жив, а това се отнася изключително много за професионалния живот. Там грешките са неизменна част от работата. Важният въпрос обаче е как да поправите нещо, сбъркано от вас, и как по най-добър начин можете да се възползвате от това и в бъдеще да извлечете позитиви от нещо подобно.
Признайте грешката си
Веднага щом откриете, че нещо се е объркало, незабавно кажете на шефа си. Единственото изключение е, разбира се, ако допуснете незначителна грешка, която няма да засегне никого, или ако можете да я поправите преди това. В противен случай не се опитвайте да скриете грешката си. Ако направите това, в крайна сметка можете последствията може да са много по-лоши и други биха могли дори да ви обвинят, че прикривате стореното от вас. Това, че сте наясно, че сте допуснали грешка, ще демонстрира отговорност и професионализъм – черти, които повечето работодатели ценят изключително много.
Представете на шефа си план за коригиране на грешката
Важно е как ще излезете от сложната ситуация. Винаги трябва да намирате начин да поправите сбърканото и да покажете как това може да се случи по подходящ и убедителен начин. Бъдете много ясни за това, което трябва да правите и какви очаквате да бъдат резултатите. Кажете на шефа си колко време ще отнеме изпълнението и какви биха могли да бъдат разходите. Уверете се, че сте подготвили „План Б“ в случай, че шефът ви свали „План А“. Въпреки че грешката никога не е нещо добро, не пропускайте възможността да демонстрирате уменията си за решаване на проблеми.
Не обвинявайте другите
Ако сте част от голям екип, има вероятност други хора също да са отговорни за грешката. Докато хората обикновено са развълнувани да си признаят успеха, те не са склонни да признават провалите. Ако можете, накарайте всички да се обърнат към вашия шеф и признайте заедно, че нещо се е объркало. За съжаление може да не успеете да осъществите това. Ще има хора, които казват „не съм виновен“. Няма да ви помогне да п пръст към другите, дори ако те споделят отговорността за грешката. Бъдете готови да поемете отговорността сам, дори и последствията да не са много приятни.
Бъдете отговорни в работата си. Запомнете, че никой ръководител не обича грешките, но ако те не са фатални и бъдат осъзнати, могат да бъдат забравени и да продължите заедно напред, а тогава доверието между двете страни да бъде още по-голямо.