Внимание: Диетични продукти, които са опасни за здравето

Здраве и добра форма

Внимание: Диетични продукти, които са опасни за здравето

  •  
  •  

Светът беше поразен от модата за здравословен начин на живот и почти всеки блогър представя себе си експерт в областта на храненето, без да има подходящо образование. Повечето от тях черпят знанията си от безплатни източници, пълни с доста противоречива информация. Стотици хиляди фенове започват да се придържат към различни диети, без дори да се замислят дали има някаква вреда в нея. Оказва се, че не всички продукти, които на пръв поглед изглеждат полезни, са безопасни за здравето. Ето за какво трябва да внимавате:

Оризовки

Оризовиките се считат за нискокалорична алтернатива на хляба и другите печени изделия. Диетолозите обаче рядко споменават, че тази закуска има много висок гликемичен индекс. След като изядете една от тях, бързо ще се почувствате сити и също толкова бързо ще искате да ядете отново. Освен това, когато купувате такива продукти, винаги внимателно изучавайте състава – избирайте варианти с най-ниско съдържание на сол и въглехидрати, в противен случай съществува риск от напълняване.

Сироп от агаве

Сиропът от агаве е модерна суперхрана, която се популяризира от привържениците на правилното хранене като по-здравословна алтернатива на захарта и дори меда. Смята се, че има нисък гликемичен индекс и кръвната захар не се повишава рязко след консумация. Диетолозите обаче са на много различно мнение. Според експерти сиропът от агаве е около 80-90% фруктоза. Впоследствие това вещество може да доведе до повишаване на устойчивостта на организма към инсулин, което може да предизвика появата на сериозни заболявания, включително диабет.

Зеленчуков чипс

Специалистите по хранене говорят за опасностите от картофения чипс отдавна. В състава им не само, че няма почти нищо естествено, но и като правило те се пържат в много голямо количество олио. В същото време някои диетолози съветват да разгледат отблизо уж здравословни чипсове, приготвени от други зеленчуци: цвекло, моркови, тиквички, корен от целина. Не мислете обаче, че тази опция е по-здравословна от класиката, налична във всеки супермаркет – тези чипсове също се приготвят с много сол и дори захар. Искате ли зеленчуци? По-добре да ги консумирате сурови или да направите питателна яхния.

Соево мляко

Според мнозина соевото мляко е много по-здравословно от стандартното краве мляко. В резултат на последните изследвания обаче се оказа, че това е фалшива заблуда. Оказва се, че соевото мляко съдържа голямо количество опасни хормони – гойтрогени, които влияят негативно върху функционирането на щитовидната жлеза.

Смутита

Смутитата са нова тенденция в областта на здравословното хранене. Той е не само естетически приятен, но и много вкусен. Това ястие на базата на плодове, кисело мляко и зърнени храни наистина ли е толкова добро? Ако го правите у дома и сте сигурни, че използвате само естествени съставки, тогава можете да бъдете спокойни. Не забравяйте обаче, че по отношение на броя на калориите, подобно на пръв поглед леко ястие може да се сравни с пълноценно хранене в ресторант за бързо хранене поради високото си съдържание на мазнини и въглехидрати. Но поръчването на купа за смути в кафене не е добра идея, тъй като готвачите добавят много плодови пюрета, кисело мляко с подсладители и мед. Истинска калорична бомба!

Зърнени барове

Благодарение на своята хранителна стойност, зърнените барове могат да бъдат както пълноценна закуска, така и обилна закуска. В допълнение към овесените ядки, тези на пръв поглед изключително полезни закуски включват и голямо количество ядки, сушени плодове, мед и растително масло. Средно една порция мюсли съдържа около 500 калории и повече от 20 грама захар! Съгласете се, това е доста за привидно лек, диетичен продукт. И ако има поне някаква полза за организма от мюсли или зърнени барове, приготвени у дома, тогава е по-добре да откажете напълно закупените версии на тези закуски – те често съдържат както транс-мазнини, така и консерванти.

Органични бонбони

Повечето привърженици на здравословния начин на живот са елиминирали най-често срещаните сладкиши от диетата си. Въпреки това, от време на време те все още се радват със сладкиши – макар и уж здравословни органични. Всъщност такива псевдо-естествени бонбони не се различават много от най-обикновените: те също съдържат голямо количество захар, но няма хранителни вещества, които да имат благоприятен ефект върху работата на организма.

Ароматизирано кисело мляко

Киселото мляко е отличен продукт във всяко отношение. Съдържа голямо количество пробиотици, които подобряват функционирането на стомашно-чревния тракт, както и протеини. Полезни са обаче само натуралните ферментирали млечни продукти – без изкуствени аромати и оцветители. Повечето индустриални кисели млека са пълнни с консерванти, съдържат и ударна доза захар: около 25-30 грама на буркан и това е цялата дневна норма за възрастен.

Сладолед с ниско съдържание на мазнини

Може би ще бъде трудно да се намери човек, който е абсолютно безразличен към сладоледа. Този десерт най-често се прави от натурална сметана с висок процент мазнини. Логично е, че съдържа огромно количество калории. За тези, които следват фигурата обаче, има така наречения лек протеинов сладолед. Обикновено тази версия на лакомството е пълна с изкуствени подсладители и други ароматизиращи химикали.

Диетични газирани напитки

Не е тайна, че захарните газирани напитки са много вредни за здравето поради факта, че съдържат огромно количество захар. Толкова добра ли е диетичната версия на любимата ви напитка? Както обещава производителят, те съдържат нула калории и приятен вкус. Всичко това обаче се постига чрез изкуствени подсладители и други химични съединения, които влияят негативно върху функционирането на стомашно-чревния тракт. Освен това проучванията показват, че дори содата за диети не е най-добрата за талията, камо ли за красотата на кожата.

Закупени протеинови шейкове

След продуктивна тренировка, много фитнес фенове решават да се поглезят с протеинов шейк: вкусът му е добър и бързо възстановява силите. Не всички протеинови напитки обаче имат благоприятен ефект върху тялото ни. Замисляли ли сте някога етикета за състав на любимия си коктейл от местния магазин за спортно хранене? На него можете спокойно да научите основите на химията! Освен това, за дълъг срок на годност, производителите често ароматизират продукти с обилно количество консерванти и скрити захари.

Консервирани супи

За да спестят време, много домакини купуват консервирани супи. Много е удобно, защото не е нужно да стоите часове до печката: затопляте – и всичко е готово. Уви, тук свършват ползите от консервирани супи. Такива продукти обикновено съдържат много голямо количество сол, която задържа водата в тялото. Също така си струва да се обърне внимание на опаковката: доказано е, че съставът на консервите съдържа веществото бисфенол А, което влияе отрицателно на ендокринната система.

Продукти без глутен

Преди няколко години привържениците на здравословното хранене започнаха да говорят за ползите от безглутенова диета и започнаха внимателно да изучават състава на храните, които се озовават на трапезата им. И сега продуктите, които показват, че не съдържат глутен, автоматично преминаха в категорията на полезните. Това обаче е само маркетингов трик: само хората с целиакия (заболяване на автоуминната система) трябва да се страхуват от така наречения глутен. В останалото е по-добре да не се увличате с такава храна, тъй като естественият глутен в нея е заменен от химически добавки.

Микс от ядки

Миксовете от ядки са много популярна закуска сред възрастни и деца. Обикновено сместа включва съставки като бадеми, фъстъци, лешници, слънчогледови семки. На пръв поглед всичко това е изключително полезно. Не забравяйте обаче, че производителите често подправят ядките с много захар и сол, за да могат да се съхраняват възможно най-дълго. Все пак е по-добре да приготвите такава смес у дома и да изберете по-малко питателни ядки. Във всеки случай не забравяйте да следите размерите на порциите си!

Сушени плодове

Ползите от плодовете за организма са неоспорими. По-добре е обаче да откажете от изсушената им версия или поне да сведете до минимум нейното количество във вашата диета. Това се дължи на факта, че съдържанието на фруктоза в сушените плодове е много по-високо, отколкото в пресните плодове. Освен това някои производители също добавят към тях захар.

Готови замразени ястия

Много съвременни жители на мегаполиси предпочитат да не губят ценно време за готвене, а вместо това купуват готови ястия в супермаркетите, които трябва само да се подгреят. За щастие има огромен избор от тях – могат да бъдат закупени дори опции за диета. По-добре е обаче да не се увличате с този вид продукт, защото той съдържа твърде много сол, захар, консерванти и други химически добавки, които влияят негативно на всички системи на човешкото тяло.

Плодов сок

Кое според вас е по-здравословно – плодов сок или сода? Повечето определено ще изберат сок. Всъщност тази напитка не е по-добра от содата. В по-голямата си част соковете съдържат много голямо количество захар и всички полезни вещества, например диетични фибри, изчезват по време на процеса на готвене. В резултат на масата попада обикновен сладък сироп, чието използване може да не окаже най-добър ефект върху благосъстоянието.


  •  
  •  
Tagged , , ,
на горе