Невинаги една връзка се развива така, както в приказките, а и не трябва да имаме такива очаквания за нея. Представата за идеалния партньор за много хора е с него да имат щастлив съвместен живот, който носи само удоволствие, усмивки и забавление. Това обаче не е така. Ще ви се случва понякога да спорите с човека до вас, да сте на различни мнения и това да преминава в скандал. Много хора използват тези ситуации като причина да сложат край на отношенията с партньора си. Това обаче е по-скоро грешка, защото в спора се ражда истината, а именно тя може да направи връзката ви по-силна. Ето някои съвети на експерти какво трябва да направите, ако с половинката ви често спорите:
Поемете си дъх. Ако сте адски ядосани, едно от най -добрите неща, които можете да направите, е да се опитате да поемете дълбоко въздух и да си припомните крайната си цел. Можете да практикувате диафрагмално дишане, което ще ви помогне да се успокоите. За да го постигнете, поставете едната ръка на гърдите си, а другата върху стомаха, като след това вдишайте и издишайте през носа. Важно е да правите упражнението бавно, за да постигнете нужния ефект. Успокояването ще ви помогне да погледнете на ситуацията по-мащабно, за да прецените как да действате след това. Не забравяйте, че другият човек също има своите нужди, така че трябва да намерите решение, което да удовлетворява и двамата.
Помислете за планиране на конфликтния ви разговор. Солиден начин да избегнете несправедлива битка е да кажете на партньора си, че бихте искали да обсъдите конкретен проблем предварително – това е обратното на засада. Небрежното отделяне на време за обсъждане на конкретни въпроси позволява на партньора ви да мисли и за тях. По този начин той ще подходи към разговора отговорно, вместо да се чувства атакуван. Друга идея за решаването на разногласия е чрез съобщения, като това може да даде време на партньорите да организират мислите си и да ги формулират правилно така, че да не наранят другия. Все пак прилагайте тази техника, само ако е наложително и възможно по-рядко, защото нищо не може да замени директната комуникация очи в очи.
Придържайте се към въпроса. В разгара на спора е изкушаващо да превърнете всеки един въпрос, който някога сте имали, в една епична битка. Това обаче в никакъв случай не е продуктивен начин да говорите защо всъщност сте ядосани. Вместо да се сещате за стари прегрешения, които да включвате в разговора, по-добре е да останете фокусирани върху една точка, която искате да разгледате, особено ако целта е да се стигне до работещо решение. В противен случай няма да достигнете до консенсус и само ще нажежите още повече ситуацията.
Не се борете за победа. След като си напомните, че вие и вашият партньор сте в един екип, е полезно да опитате да спрете желанието да го победите в дадения спор. Връзката ви не е война и трябва да се основава на компромис и взаимна полза. Истинската печалба ще получите тогава, когато сте работили съвместно за разрешаване на конфликта.
Опитайте се да бъдете възприемчиви към притесненията на другия. Без значение кой говори, вероятно ще е трудно да останете отворени и възприемчиви, когато сте разстроени. Може би обаче вашият партньор се обръща към вас относно проблем, който има, и иска да го обсъди. Или може би, въпреки че сте започнали спора, половинката ви има солидно обяснение за създалата се ситуация и иска да ви го сподели. Вместо да отхвърляте притесненията или да ги игнорирате, опитайте се да поемете дълбоко въздух и да слушате какво ви казва той, дори когато е трудно. Без да се изслушвате един друг, няма как да разрешите проблема.
Повторете това, което чувате. Един от най-добрите начини да останете отворени е да повторите изявленията на партньора си, така че той да се почувства разбран или да може да внесе разяснения, ако е необходимо. Може да кажете например: „Това, което чувам, е, че се чувстваш разстроен, когато харча прекалено много.“ Този малък съвет позволява на всеки от вас да се стреми към взаимно разбирателство и общ език. Също така е полезен, когато нещата станат напрегнати. Понякога това може да предотврати и да единият да каже нещо болезнено, за което да съжалява след това.
Внимавайте с използването на „аз“ в разговора. Когато давате обратна връзка за другия човек, тя може да се окаже критична, вместо конструктивна, ако не умеете да се изразите правилно. Не обвинявайте другия, а се опитайте да говорите и в първо лице единствено число, за да покажете, че не само той има вина. Не използвайте обаче крайни изрази като „Мразя, когато правиш така.“ Вместо това опитайте фрази като „Когато се случи това нещо, не се почувствах добре.“ Това не елиминира цялото възможно напрежение, но може да помогне на партньора ви да разбере как се чувствате в определени ситуации, без да изглеждате прекалено критични и обвиняващи.
В същото време обаче трябва и да сте внимателни с използването на местоимението „аз“. Изрази като „Аз се старая, но ти не полагаш никакви усилия“ или „Аз сама върша цялата домакинска работа, ти нищо не правиш“ само могат да нагнетят напрежението. Вместо това може да кажете:„Оценявам всичко, което правиш, но малко помощ вкъщи няма да ми е излишна.“ Ще видите, че ефектът ще е друг, всичко зависи от правилния подход.
Намерете общ език. Както споменахме, задълбоченото слушане и питането дали чувате партньора си добре може да помогне за поддържане на конструктивни разговори. Още един съвет? Потвърдете, когато сте съгласни с другия или поне разбирате откъде идва проблемът за него. Обикновено, когато споделяте мислите и чувствата, които имате за определен казус, можете да намерите области, за които сте съгласни и двамата. И ако направите това, е по-лесно да направите компромис и да намерите решение на създалата се ситуация. Ще го кажем отново – всичко опира до комуникацията. Не го забравяйте.