През 1996 г. Общото събрание на ООН обявява 21 ноември за Световен ден на телевизията. ООН призна, че телевизията има повишено влияние върху вземането на решения, както и че е посланик на развлекателната индустрия. Телевизията е символ на комуникацията и глобализацията, която образова, информира, забавлява и влияе върху нашите решения и мнения.
Телевизията продължава да бъде най-големият източник на потребление на видео. Въпреки че размерите на екраните са се променили и хората създават, публикуват, предават поточно и консумират съдържание на различни платформи, броят на домакинствата с телевизори по света продължава да расте. Взаимодействието между нововъзникващи и традиционни форми на излъчване създава чудесна възможност за повишаване на осведомеността относно важните проблеми, пред които са изправени нашите общности и нашата планета.
В 21 век каква е целта на телевизора? Това вече не е само еднопосочен канал за излъчване и кабелно съдържание. Съвременните телевизори предлагат широка гама от мултимедийно и интерактивно съдържание, като поточно видео, музика и сърфиране в интернет.
Днес вероятно вече няма държава по света, в която да не се излъчва телевизия. Най-големите световни телевизионни мрежи са: CBC, NBC, ABC – в САЩ; Би Би Си, ATV – в Обединеното кралство; RAI – италиански; NHK – Япония; ZDF – Германия.
Българската Национална Телевизия е основана през 1959 г. Официалното й откриване е на 26 декември същата година. През 1964 г. към Министерството на културата е създадена Главна дирекция „Българска телевизия и радио“.
История на Световния ден на телевизията


През 1927 г. 21-годишен изобретател на име Фило Тейлър Фарнсуърт изобретява първата в света електронна телевизия. Живял е в дом без електричество до 14-годишна възраст. В гимназията той започва да мисли за система, която може да улавя движещи се картини, да ги променя в код и да премества тези изображения с радиовълни към различни устройства.
Той беше години по-напред от механичната телевизионна система, тъй като неговата структура улавяше движещи се изображения с помощта на лъч от електрони. Фарнсуърт по-късно предава известно изображение на знак за долар, използвайки своя телевизор, след като колега изобретател попита „Кога ще видим малко долари от това нещо?“ Никой от двамата не знаеше, че телевизията ще се превърне в емблема на международен ден, насърчаващ разпространението на глобална информация.
На 21 и 22 ноември през 1996 г. ООН проведе първия Световен телевизионен форум. Тук водещи медийни фигури се срещнаха, за да обсъдят нарастващото значение на телевизията в бързо променящия се свят и да обмислят как могат да подобрят взаимното си сътрудничество.
Лидерите на ООН признаха, че телевизията може да насочи вниманието към конфликтите, да повиши осведомеността за заплахите за мира и сигурността и да засили фокуса върху социалните и икономическите въпроси. Телевизията беше призната за основен инструмент за информиране, канализиране и въздействие върху общественото мнение, имайки несъмнено присъствие и влияние върху световната политика. Заради това събитие Общото събрание на ООН реши да нарече 21 ноември Световен ден на телевизията, не за да отпразнува самия обект, а символа за комуникация и глобализация в съвременния свят, който той представлява.
Тема за Световния ден на телевизията 2024 г


Темата на Световния ден на телевизията през 2024 г. предстои да бъде обявена . След като темата за Световния ден на телевизията 2024 г. бъде публикувана, тя ще бъде актуализирана на страницата с темата за Световния ден на телевизията 2024 г.
На Световния ден на телевизията споделете любимия си телевизионен момент в социалните медии, независимо дали се е случил наскоро или отдавна.
Направете вечер на тема телевизия. Поканете любимите си хора на телевизионни вечери, докато гледате любимата си програма.
На Световния ден на телевизията през 2024 г. съобщавайте за значението на телевизията и нейното въздействие върху обществото, като организирате събития във вашата общност.
Какво правят хората в този ден?


Световният ден на телевизията е ден за подновяване на ангажиментите на правителства, организации и отделни лица да подкрепят развитието на телевизионните медии в предоставянето на безпристрастна информация за важни въпроси и събития, които засягат обществото. Новини за Световния ден на телевизията могат да се споделят чрез печатни, онлайн и електронни медии. Телевизионните и радио блогърите могат да пишат коментари, редакторите могат да пишат в колоните на редакторите, а писатели, академици и журналисти могат да пишат статии за значението зад това събитие.
Образователните институции могат да отбележат Световния ден на телевизията в своите календари и преподавателите могат да използват този ден като възможност да поканят гост-лектори, за да обсъдят медийни и комуникационни въпроси, свързани с телевизията. Темите за дискусия могат да включват: как телевизията насърчава културното разнообразие и общото разбиране; връзките между демокрацията и телевизията; и ролята на телевизията в социалните, политическите и икономическите развития.
Символи
Логото на ООН често се свързва с маркетингови и рекламни материали за това събитие. Той включва проекция на карта на света (без Антарктида), центрирана върху Северния полюс, вписана във венец, състоящ се от кръстосани конвенционални клони на маслиново дърво. Маслиновите клонки символизират мира, а картата на света изобразява зоната, от която се грижи ООН за постигане на основната си цел, мир и сигурност. Проекцията на картата се простира до 60 градуса южна ширина и включва пет концентрични кръга.
Важни факти за телевизията


Първото обществено телевизионно предаване се провежда в Лондон през 1927 г.
Първото цветно телевизионно предаване е излъчено в Съединените щати през 1954 г.
Въвеждането на сателитната телевизия през 60-те години революционизира глобалната комуникация.
Възходът на кабелната телевизия през 80-те години доведе до експлозия на опции за канали и програмно разнообразие.
Появата на интернет и услугите за стрийминг през 90-те и началото на 2000 г. допълнително трансформира телевизионния пейзаж, предлагайки на зрителите безпрецедентен достъп до съдържание и опции за гледане.
Световен ден на телевизията: Чествания


Различни хора се срещат заедно и популяризират Световния ден на телевизията, включително журналисти, писатели и блогъри, които разпространяват и споделят своите възгледи относно ролята на телевизията чрез печатни медии, електронни медии и социални медии. В училищата няколко гост-лектори са поканени да говорят по проблемите на медиите и комуникацията.
Те обсъждат теми като каква е ролята на телевизията в живота ни, как телевизията насърчава културното многообразие и общото разбиране, как осигурява връзка между демокрацията и телевизията, както и ролята на телевизията в социалните, политическите и икономическите развития.
За да се очертае значението на телевизията за демокрацията, мира и световната стабилност, по целия свят се провеждат различни конференции и лекции. Този ден също така подновява ролята на правителствата, организациите и отделните лица да подкрепят развитието на телевизионните медии в предоставянето на безпристрастна информация за важни въпроси и събития, които засягат обществото.
За да подпомогне международните новинарски медии и да достигне до публиката, Организацията на обединените нации предоставя набор от мултимедийни продукти и услуги, като обхваща работата както в централата, така и по целия свят. Видеоклиповете на ООН също се произвеждат за новинарски и социални платформи, както и за партньори за излъчване на шест официални езика, включително френски, испански, английски, китайски, арабски и руски, а също и на хинди, суахили и португалски.
Извънредни новини, събития и т.н. също се споделят с партньори в необработени пакети от UNifeed, което позволява на доставчиците на новини да отразяват критични глобални проблеми, като предлагат навременно излъчвано видео от цялата система на ООН. Новите истории се публикуват на уебсайта на UNifeed веднага щом станат достъпни от глобалната мрежа от специализирани агенции, фондове и програми на UNB, мироопазващи операции и централата на ООН.
Телевизията измина дълъг път за кратко време, превръщайки се в централна технология за разпространение на информация, която сега е достигнала глобален мащаб. Световният ден на телевизията на 21 ноември признава начина, по който медията е оформила живота ни, променила е начина ни на живот и как са се развили нашите икономики и култури.
С нарастващата глобализация телевизията има капацитета да помогне за преодоляване на празнините между културите, заедно със силата да отмие и изчезне дългогодишните начини на живот за тревожно кратък период. С разрастването и бързия възход на интернет, къде се намира телевизията в живота ни? Ще оцелее ли най-широко разпространената и мощна медия на миналия век в най-ранните години на следващия?
Световният ден на телевизията служи като напомняне за силата на телевизията да информира, образова и забавлява. Той подчертава трансформиращото въздействие, което тази медия има върху живота ни, от извънредни новини и документални филми до завладяващи драми и образователни програми.
Според ООН „телевизията представлява символ на комуникацията и глобализацията в съвременния свят“ и „Световният ден на телевизията не е толкова честване на инструмента, а по-скоро на философията, която той представлява“.


Признавайки „нарастващото влияние, което телевизията оказва върху вземането на решения, като насочва вниманието на света към конфликти и заплахи за мира и сигурността и нейната потенциална роля в изострянето на фокуса върху други важни въпроси, включително икономически и социални въпроси“, Обединените нации решиха да наблюдават света Денят на телевизията е 21 ноември всяка година.
На този ден се провеждат срещи на местно и глобално ниво, за да се повиши осведомеността сред хората относно ролята, която телевизията играе в комуникацията и глобализацията. Световният ден за честване признава ролята на електронните медии. Писатели, журналисти, блогъри и други, свързани с медията, се събират, за да популяризират този ден. Този ден отбелязва и ангажимента на новинарските организации и отделните лица да предоставят безпристрастна информация във времето, когато истинността на съдържанието в социалните медии е съмнителна.