Мери Кей Аш беше истински пионер сред жените предприемачи. Тази история на успеха е за оригиналната „Pink Lady“ и това, което я е накарало да създаде Mary Kay Cosmetics, вдъхновявайки жените по целия свят да създават свои собствени бизнес проекти.
Истинското име на Мери Кей е Мери Катлийн Вагнер. Родена е през 1918 г. в малкия град Хот Уелс, Тексас. По това време ролята на жените в обществото все още е здраво закрепена в домакинствата.
Само две години по -късно жените получават право на глас в САЩ. Мери Кей, както я наричало семейството, не била обикновено дете.
До шестгодишна възраст, когато други малки момичета играели с кукли, тя трябвало да се грижи за болния си баща, докато майка й работела 14 часа в ресторант, за да издържа семейството си.
Малката Мери се качвала на автобуса и сама отивала до магазина за хранителни стоки, за да купи храна за семейството и да приготви любимите ястия на баща си, докато получава инструкции от майка си по телефона.
Упоритият дух на майка й и постоянната вяра в Мери Кей оказали огромно влияние върху живота на младото момиче.
Без значение с какъв проблем се е сблъсквала, майка й винаги й казвала: „Ти можеш!“ Гордостта и самочувствието на Мери Кей проникнали във всичко в живота й.
Сериозните трудности на Мери Кей започват на 17 -годишна възраст, когато се омъжва. В кратък период от време се раждат нейните деца.
Когато бракът й се разпада няколко години по -късно, тя остава самотна майка с три малки деца , без доходи и никакви умения за работа. Мери Кей се премества в Далас и започва да продава предмети от бита, за да плати сметките си.
Младата жена се оказа толкова умела в продажбите, че през следващите няколко години успява да изгради добра кариера … да се изкачи до позицията на директор „Продажби“ на компания за подаръци и да разшири територията си в 43 държави.
Въпреки това на заседанията на съвета нейните мнения и предложения били игнорирани, отхвърляни или дори осмивани.
Членовете на мъжкия съвет не обяснявали мнението си, само я обвинявали, че „мисли като жена“ – забележка, която винаги я ядосвала. Последната капка, която преляла чашата на търпението й дошла през 1963 г., когато мъж, нает от нейния асистент, бил предложен за двойно увеличение на заплатата.
След 25 години директни продажби Мери Кей напусна работата си.
„Тогава разбрах, че докато мъжете не вярват, че жените могат да направят нещо, жените никога няма да получат шанс.“ – казва Мери Кей Аш
Смелата дама решава да напише книга, за да помогне на жените да оцелеят в доминиран от мъже бизнес.
Седнала на кухненската маса, тя вади жълт тефтер и прави два списъка . Първият съдържа хубавите неща, които е видяла във фирмите, в които работила; в другия тя изброява нещата, които според нея биха могли да бъдат подобрени.
Когато прегледала двата списъка, тя разбрала, че е създала проект на собствените си мечти .
Работа, в която жените могат да определят собственото си ниво на напредък и възнаграждение, да бъдат свои лидери и да определят свои собствени работни графици, за да оставят време за децата си.
Само за четири седмици нейната „книга“ се превръща в бизнес план .
„Представях си компания, в която всяка жена може да стане толкова успешна, колкото иска. Вратите ще бъдат широко отворени за жени, които са готови да платят цената и имат смелостта да мечтаят. „
Но първо трябвало да намери продукт – нещо, в което жените биха могли да повярват, че биха могли да препоръчат от все сърце и най -важното – продукт, който може да се използва и поръчва отново и отново.
Като жена, Мери знае, че когато хората изглеждат добре, те се чувстват добре, защото тяхното самочувствие се повишава. И тази идея я кара да започне своя път към успеха .
Със своите $ 5000 спестявания и помощта на 20-годишния си син Ричард, Мери Кей купува рецепта за омекотяване на кожата, създава малък щанд в Далас и наема местен производител, за да създаде линия продукти за грижа за кожата.
На 13 септември 1963 г., с девет продавача, наети измежду нейните приятели, Beauty by Mary Kay стартира официално.
От самото начало тази мини-компания е уникална сред компаниите за директни продажби.
Аш възлага на своите търговци (които тя нарича „консултанти“) да покажат на жените как могат да подобрят външния си вид, като използват продуктите на марката .
Мери Кей знае, че ако жените видят резултати, продуктите ще се продават.
До края на първата година продажбите Мери Кей и нейният екип достигат близо 200 000 долара приходи. Година по -късно тя увеличава своя персонал от първоначалните 9 на над 3000 !
Компанията навлиза на пазара през 1968 г. и се разраства бързо през 70 -те години на миналия век, което довежда до продажби на продукти за над 100 милиона долара до 1979 г.
Растежът на компанията се подхранва от уникална система за стимулиране на продажбите с награди директно за жените. Наградите включват луксозни артикули като норкови палта, диамантени пръстени и … разбира се … онези луди розови кадилаци, които водят до върха на успеха.
Гигантската годишна конференция или семинар по продажбите привлича хиляди консултанти, които нямат търпение да чуят мотивационните презентации на Мери Кей.
Те се превръщат в легендарни примери за корпоративно признание и екипен дух.
„Ако си представите, че всеки човек, когото срещнете, има знак на врата си, който казва:“ Накарай ме да се чувствам важен „, ще успееш не само в бизнеса, но и в живота.“ Това е стратегия, която тя нарича „хвалене на хората за успех“ … и до днес тя остава основна ценност за компанията.
Мери Кей беше лидер на пет нива – тя запали духа и въображението на хората, за да създаде мощна корпорация.
Към 2007 г. компанията Mary Kay, която започва своята дейност на кухненската маса, е продала продукти за 2,5 милиарда долара по целия свят .
По -важното е, че повече от 1 700 000 жени в 37 различни държави са придобили финансова независимост, преследвайки мечтите си чрез вярванията и визионерството на една невероятна жена.
Самата Мери Кей се пенсионира като председател през 1987 г. и рядко се появява на публични места.
Отива си от този свят на 6 ноември 2001 г.
През живота си Мери Кей, като талантлив предприемач, е постигнала признание не само сред жените, чийто живот се е променил, но и в общия свят на бизнеса.
Автор е на три книги , всяка от които става бестселър.
Нейният бизнес модел се преподава в Harvard Business School.
Тя е получила множество награди, включително наградата Хорацио Алгер.
Mary Kay Cosmetics е обявена за една от десетте най -добри компании за жени от списание Fortune и една от 100 -те най -добри компании за работа в Америка.
Помолена да назове най -голямото си постижение, Мери Кей с гордост отговаря:
„Мисля, че най -голямото наследство, което ще оставим, е цяла общност от деца, които вярват, че могат да направят всичко на този свят … защото са гледали майките си.“