Хормонален дисбаланс и как да се справим с него

0

Понякога хормоналния дисбаланс е причина за синдрома „не ям, а не отслабвам“. Добрата новина е, че могат да бъдат регулирани и с помощта на простичка диета. Простичка, но създадена така, че да постави на мястото и „поправи“ всички нередности, за които са виновни седемте хормона, участващи в метаболизма. Измислена е от американски екип, включват както лекари, така и диетолози. Лесна е за спазване, а най-хубавото е, че дори да не помогне, няма да навреди.

Този кратък тест ще ви помогне да прецените дали тази диета е подходяща за вас и дали страдате от хормонален дисбаланс. А някои въпроси сами ще ви дадат отговори насочат къде грешите. Отговорете с „да“ или „не“ на въпросите.

1. Поглъщате по-големи количества храна от необходимото, след което пиете слабително, за да изхвърлите по-лесно ненужното, или се впускате да тренирате активно, за да изгорите калориите? Или повръщате насила?

2. Изпитвате огромно удоволствие когато похапвате шоколад, пържени картофки или нещо вредно?

3. Знаете много добре кои храни са нездравословни – изобщо или конкретно за вас, и въпреки това продължавате да ги консумирате?

4. Теглото ви постоянно варир?

5. Смятате, че ако увеличите заниманията по фитнес, плуване или танци, и спрете да вечеряте, ще отслабнете по-бързо?

6. Обичате да похапвате между другото през деня или вечер пред телевизора, дори когато не изпитвате глад?

7. Пълните чинията си обилно и като цяло предпочитате храната да е повече, а не по-качествена, за да ви засити по-добре?

8. Имате таен резерв от бонбони или други „прегрешения“ за небцето?

9. Не се харесвате  когато застанете пред огледалото?

10. Предпочитате вместо диета, да пробвате някое чудотворно лекарство, което да ви направи по-слаби без усилия?

11. Мислите ви са постоянно заети с това какво може и какво не може да ядете, за да отслабнете?

12. Имате установен здравословен проблем, причинен от наднормено тегло (преддиабет, диабет, хиперхолестеролемия, метаболитен синдром)?

13. Настроението ви зависи от това какво показва стрелката на кантара всеки ден?

14. Чувствате умора след като се нахраните?

Отговори на теста:

Повече от 5 отговора „да“: добре е да направите тази диета. Основният проблем при вас са храната, стресът и лошите навици, които дисбалансират хормоните. Ако искате да отслабнете е добре да преосмислите както менюто, така и ежедневието си.

По-малко от 5 отговора „да“: в момента нямате нужда от тази програма, но ако сте отговорили утвърдително на повече от два въпроса, все пак е добре да прегледате диетата и да използвате някои елементи от нея, за да регулирате и поправите евентуалните проблеми.

 

3-седмична програма

Дни 1-2 -3: никакво месо . Това ще ви помогне да понижите нивата на естроген в организма. Спирайки временно месото, трябва да увеличите консумацията на храни, богати на фибри (зеленчуци и пълнозърнести продукти). Това ще подпомогне работата на черния дроб. В този период от диетата, може да се хапва риба (особено сьомга и сардини), морски дарове, ракообразни и сушени плодове.

Дни 4-5 -6: без сладкиши.  За да повлияете на клетките, чувствителни към инсулин, се налага да намалите производството на този пептиден хормон, който регулира нивата на кръвната захар, но и стимулира или потиска разграждането и синтеза на мазнини, въглехидрати и протеини. Имайте предвид, че много храни съдържат скрита захар. Като кетчупа, бисквитите, готовите сокове в кутия и т.н. За да заситите глада към сладко, консумирайте на всяко хранене протеини (риба, пиле или бобови, но не повече от 170 гр на хранене). Не забравяйте да изядете половин килограм зеленчуци за целия ден. За закуска задължително включвайте пробиотици, тъй като те намаляват кръвната захар, приети на гладно.

Дни 7-8-9: нула плодове. В този период от диетата регулирате лептина. Захар естествено има в редица плодове: банани, ябълки, грозде. Това е така наречената фруктоза, която също не е безобидна. Когато е в по-големи количества, не може да бъде обработена от черния дроб. Затова се съхранява под формата на мазнини, които пък от своя страна стимулират производството на хормона на апетита (лептин). И така се стига до един омагьосан кръг – уж ядете здравословни неща, а постоянно сте гладни, просто защото захарите, вместо да се използват за производство на енергия, се складират в организма.

Начин да противодействате на хормоналния дисбаланс е като промените, макар и за кратко режима на хранене. Спирате плодовете и за сметка на това приемате повече протеини на закуска, а след това няколко пъти през деня. Обичайните половин килограм зеленчуци дневно си остават, като към тях може да добавите и кисело зеле, тъй като ферментиралите храни са много полезни. Добре е в този период да се избягват картофи, домати и патладжан, които затрудняват храносмилането. Опитайте да замените мазнините с полезното авокадо.

Дни 10-11-12: кофеинът е забранен. За намаляване на кортизола, известен още като стресов хормон и отговорен за безсънието, нервния глад инсулиновата резистентност, е добре да замените кафето и черния чай с билкови отвари, към които може да добавите малко лимон и… черен пипер. Всеки ден остава изискванията да си хапват по половин килограм зеленчуци, за предпочитане приготвени с полезни мазнини. Протеините не бива да надвишават 50 грама на хранене.

Дни 13-14-15: сбогом на пшеницата. Ребалансиране на хормоните на щитовидната жлеза. Няколко проучвания научени сочат връзката между тези хормони и непоносимостта към глутен и/или автоимунни заболявания на щитовидната жлеза. За да се възстанови нормалното функциониране, временно трябва да се изключат от менюто всички продукти, които съдържат пшеница (богата на глутен). Тя може да бъде заменена с безглутенови продукти – например брашно от ориз или картофи.

Дни 16-17-18: спиране на млечните продукти. Така ще възстановите нормалните нива на хормона на растежа. Млякото и млечните продукти причиняват повишаване на нивата на този хормон, както и на кортизола. И двата са от главните виновници за качване на килограми и складиране на мазнини в коремната област. Необходимите на организма протеини могат да бъдат доставени от рибата, месото, яйцата и бобовите растения. В комбинация със зеленчуци, могат да се консумират и под формата на по-леки крем супи. За да избегнете риска от дефицит на калций, добре е в този период да пиете растително мляко, което е богато на този елемент.

Дни 19-20-21: отстраняване на замърсителите. За да нулирате тестостерона трябва да се преборите и с всички „замърсители“ в тялото ви. Кои са те? Пестицидите, пластмасовите компоненти, микотоксините и т.н. Всички те повишават нивата на повечето хормони и така забавят метаболизма. Ако имате възможност, хранете се с био или органично произведени продукти. Важно е и да ги съхранявате правилно. Полезни за организма са и алкализиращите храни (като зеленчуците), които имат и детоксикиращо действие.

 

Leave A Reply