Вкусно и по време на пости

0

Сега е времето на неособено строгия пост. Доста са дните, в които може да се яде риба, олиото също присъства по-често на трапезата, отколкото през строгия Великденски пост. Бъдете спокойни, ако постите, защото растителната храна е полезна за вашето тяло и дух. Затова не се притеснявайте и яжте, яжте по няколко пъти на ден и бъдете спокойни за линията си, както и за прочистването на организма от повечето отрови. Това е част от смисъла на постите – пречистване на тялото, а с него и на духа.

Коледните пости започнаха на 15 ноември и приключват на 24 декември, Бъдни вечер. За календарната година това са последните многодневни пости. От днешна гледна точка усилието за физическо и духовно пречистване е истинско изпитание на духа, което, ако преминеш, със сигурност ще изпиташ хармония със себе си. Но само ако сте решили и ако сте напълно здрави, тогава се захванете с постене.

По време на Коледните пости има дни със строги ограничение, когато е позволена само растителна храна и олио, за предпочитане зехтин. През останалото време е разрешено вино, риба и морски продукти с изключение на сряда и петък, когато пак се спазва строг пост. Млечните продукти не са разрешени.

Организмът ни има нужда от белтъчини, така че изключвайки месото и млечните продукти, е нужно да ги заместим с такива от друг произход. Това са ястия с боб, леща, ориз (особено кафяв), нахут, киноа, гъби, авокадо, всякакъв вид кълнове, соеви продукти – тофу, мляко, соева кайма и шницели, растителен кашкавал и сирена, сушени плодове, кълнове и пълнозърнести продукти. Добавете също ядки и семена в менюто си – фъстъци, орехи, лешници, бадеми, сусам, тиквено и слънчогледово семе и други.

По време на постите е нужно да хапваме и повече плодове и зеленчуци, които да донесат на организма ценни витамини и минерали – не забравяйте да включите в менюто ябълки, портокали, киви. Това е сезонът на картофите, зелето, цвеклото, карфиола, броколите, морковите, спанака, праза, тиквата, все още има и патладжани. Освен това можете да хапвате и грах, бамя, брюкселско зеле, царевица, зелен боб, които могат да се намерят замразени в повечето магазини.

Почти всички видове макаронени изделия са подходящи за пости. Все пак обърнете внимание на етикета, дали не е отбелязано наличието на яйца или други животински продукти. Зехтинът има свойствата да изчиства организма от натрупаните мазнини, така че използването му ще спомогне още повече за прочистването от токсините. И не забравяйте, че от постите са освободени малки деца, бременни, болни и стари хора. Венчавките са забранени до Въведение Богородично и от Игнажден до Богоявление.

Време за риби и миди

мидиТова са постите, през които има най-много дни с разрешение за ядене на риба. На Никулден тя е задължителна. Това важи само за миряните, защото служителите на манастири и църкви спазват строг пост. Ето и някои от рибите, които са с най-високо съдържание на белтъчини: риба тон, херинга, лефер, паламуд, скумрия, сардина, хек, сафрид, бяла риба, пъстърва. Не забравяйте и разнообразието от безгръбначни мекотели, които в дните, когато не се спазва строх пост, са разрешени: октоподи, калмари, рапани и миди.

 

Календар на постите

Ето как се разпределя строгостта на Коледните пости:

15 – 22 ноември – спазва се строг пост.

23 ноември – 19 декември – позволено е вино, риба и морски дарове – с изключение на дните сряда и петък, когато пак се спазва строг пост.

20 – 24 декември – отново спазваме строг пост. В последната нощ отбелязваме Бъдни вечер.

25 декември – вече може да се блажи с месо и млечни продукти.

Categories: Празници

Leave A Reply