Суперхрани

0

Едамаме

Едамаме представлява вид соеви зърна, събирани на ръка точно преди узряване. Те са особено популярни в кухните на Япония, Китай и Хавай, но навлизат много и в европейската кухня. Името едамаме означава „боб на клон“ – EDA-клон, MAME-боб. Овкусява се с естествена морска сол, наречена arajio. Зелените шушулки са твърди и не се ядат. Използват се само зърната, които са едри и доста добри на вкус. Те се изстискват от единия край на шушулката с помощта на пръстите, хапва се зърното, а шушулката се изхвърля.

Едамамето е идеална храна за диета – има малко калории и не съдържа холестерол. В същото време е ценен източник на протеини, особено важни за вегетарианците и веганите. Също така съдържа желязо и калций, както и витамини В и С. Зеленият боб едамаме е и добър източник на фибри и помага за по-добро храносмилане. Силен антиоксидант и богат на фолиева киселина.Едамаме се яде в зеленчукови ястия, салати, ризото, супи, дипове, дори в сладкиши. В повечето случаи зърната на едамамето се бланшират или сваряват в солена вода и веднага след това се замразяват.

Къпини

Къпините са супер ароматни, с уникален вкус, а и много полезни. Те могат да се хапват пресни или замразени, а тъмнолилавата им кожа е не само красива, а знак, че са изключително хранителни. Затова къпините влизат в модерната класификация „суперхрани“. Къпините дължат блестящия си цвят на мощните антоцианини, които подпомагат добрата памет, намаляват риска от някои видове рак и забавят стареенето. Една чаша от плода съдържа половината от нужната ни дневна доза Витамин С, който се бори със сърдечносъдови заболявания, подсилва имунната ни система, поддържа кожата ни здрава. Изключително богати са на фибри, с което спомагат за добро храносмилане. Най-голямата им полза обаче е, че те са богати на фенолни киселини, антиоксидантни съединения, борещи се с раковите клетки. Съдържат повече антиоксиданти, отколкото ягодите и боровинките. Имат учудващо малко калории за плод – едва около 43 в 100 грама. Къпините са страхотно допълнение за шейкове и смутита, към пайове и други сладкиши от тях става много ароматно сладко, а най-добре е да ги хапвате пресни.

Фъстъчено масло

Фъстъченото масло представлява смлени на паста фъстъци, към които е добавено растително масло. Обикновено се добавя към сладкиши, сосове, а някои го ядат директно от бурканчето. То има приятен и плътен вкус и много ползи за здравето, фъстъченото масло е богато на мононенаситени мазнини, които не натоварват сърцето. Освен полезни мазнини е богато на протеини, витамини и минерали. В две супени лъжици фъстъчено масло се съдържат около 7 грама протеини. Една порция от него ще ви достави най-малко 3 мг антиоксиданти, както и витамин Е. С консумацията му вие получавате и магнезий, който е отличен за изграждането на костите и възстановяване на мускулната тъкан, и витамин В6, който ще помогне да стимулирате имунитета си. фъстъченото масло зарежда с енергия, а малко количество от него ви кара да се чувствате сити за дълго време. Затова е най-добре да се хапва на закуска и преди спорт.
Ако сте на нисковъглехидратна диета, 2-3 супени лъжици на ден ще допълнят дефицита от енергия и ще задоволи глада ви за „сладко“. Затова фъстъченото масло е много подходящо при диети. То е богато на фибри и на калий, който пък се бори с лошите нива на натрий в организма.

Червено френско грозде

Червеното френско грозде принадлежи към семейство Касисови и е истинска енергийна бомба. Тези малки плодчета съдържат важни витамини, минерали и антиоксиданти, които укрепват организма, карат ни да се чувстваме млади и здрави. На вкус са подобни на къпините, но са леко тръпчиви, изключително полезни и намират широко приложение като добавка в редица кухни.
От френското червено грозде се правят сладка, сокове, смутита, сосове, използва се в различни десерти и в алтернативната медицина. Тъй като плодчетата са красиви, често се използват за декорация на различни ястия.
Използва се при простудни заболявания и изпитано средство срещу акне, брадавици и лунички, както и за избелване на кожата.

Шамфъстък

Шамфъстъкът е познат още от древни времена, произлиза от Мала Азия, Вавилон. % Висящите градини на Семирамида са имали шамфъстъкови дървета. Името, с което е известно по света, е пистачио. Шамфъстъкът расте на ниски дървета, които раждат орехоподобни плодове. Когато те узреят, меката част изсъхва, а черупката се разцепва на две половини, откривайки вкусната ядка. Тя има земен аромат и хрупкава текстура, с високо съдържание на фибри, протеини и минерали. Около 30 г шамфъстък съдържат почти същото количество калий, колкото има в един малък банан. Той намалява нивото на лошия холестерол, не съдържа лоши мазнини и е богат на протеини, заради което е чудесен заместител на продукти от животински произход. Дават чувство за ситост затова е подходящ и при диети.
Благодарение на високите си хранителни стойности, шамфъстъкът се препоръчва за възстановяване на изтощен организъм. Също така ядките са полезни при силни физически и умствени натоварвания – премахват умората и подобряват самочувствието. Може да ги хапвате със сладолед, в салати, може да направите от тях песто с босилек или да се насладите на вкуса им в редица сладкиши.

Leave A Reply