9-те най-вредни реакции при стрес. Как да ги промените?

0

1. Пренебрегвате кафето

През 2010 година е проведен научен експеримент, за да се разбере връзката между кофеина и реакциите ни, когато сме под напрежение. Участниците в изследването били разделени на две групи – на едните били давани безкофеинови напитки, а на другите – кофеинови. След това били изследвани възможностите на паметта им в стресови ситуации. Оказало се, че докато при мъжете приемът на кофеин не давал особени отражения, то при жените определено по-добре се справяли тези, които са поемали кофеин, докато са били под стрес. При дамите кафето способства да работят по-добре в екип, когато са налице напрягащи обстоятелства. Така че, в тежки дни не забрявайте любимата си кофеинова напитка.

2. Разхождате се по улиците

Ядосани сте и решавате да прекарате известно време, скитайки из улиците. Независимо дали имате конкретна цел за такава разходка или не, трябва да знаете, че учените са доказали, че когато сме гневни и напрегнати, замърсеният въздух и изпаренията от автомобилите са още по-вредни за нас. Изследванията сочат, че когато сме в състояние на стрес, смогът и частиците мръсотия из въздуха могат да усилят възпалителните процеси в организма и да предизвикат учестено повърхностно дишане, което още повече усилва усещането ни за напрежение. Вместо да вървите по улиците на големия град, отидете в парка или в градина с повече зеленина. Изследвания са доказали, че времето, прекарано сред природата, намалява стреса.

3. Поръчвате си бургер с пържени картофи

Според ново проучване яденето на храни, богати на наситени мазнини, в напрегнати моменти, забавя метаболизма и като резултат изгаряме приблизително 100 калории по-малко за деня. Обяснението е, че стресът повишава нивата на инсулин, което допринася за натрупване на запаси от мазнини. За забавяне на метаболизма са отговорни и хормоните кортизол и адреналин, също свързани с преживяването на силно напрежение. Така че след напрегнат ден, разтоварвайте с приготвянето на здравословно ястие и изчакайте поне 10 минути, преди да започнете да се храните – колкото по-спокойни сте, толкова по-склонни ще сте да хапвате полезни неща.

4. Изливате душата си на приятел

Да грабнете телефона и да се обадите на ваш близък приятел може и да не е най-добрата стратегия за смъкване на напрежението и справяне с гнева и накърнените емоции. В нарочно изследване на британски учени са анализирани различни варианти на стратегии за справяне при стрес, включващи разсейване (с гледане например на любимо забавно предаване), т.нар. вентилиране на напрежението (споделяне на проблема с приятел) и отричане (игнориране на нещата, които ви напрягат). Оказва се, че обаждането на близък е една от най-неефикасните стратегии, тъй като приятелите може да не успеят да ви разберат и подкрепят така, както сте се надявали. Най-добрият вариант за справяне с негативните ситуации е да повикате чувството си за хумор на помощ и да се опитате, доколкото е възможно, да обърнете всичко на майтап. Хем ще релаксирате, хем ще съумерте по-бързо и лесно да продължите напред.

5. Наливате си алкохол

Въпреки, че една чаща от любимата ви спортна напитка може да ви накара да се почувствате по-енергични или да ви помогне да релаксирате, опасността тук е, че стресът може да ви подтикне да пиете повече от разумното и тогава се губят всякакви „добрини“ от няколко глътки вино. Освен това пиенето преди лягане може да попре1и на добрия сън, което допринася за увеличаване на стреса. Опитайте се не само да не прекалявате с алкохола вечер, но и да го замените преди сън с чай или мляко с мед.

6. Тренирате усилено

Физическата активност може да тушира напрежението и да ви помогне да намалите вредите от него, но все пак не бива да се прекалява със спорта. Усилените физически упражнения по време на стрес могат да бъдат вредни, тъй като тогава мускулите се възстановяват около два пъти по-бавно, твърдят резултатите от направени проучвания по въпроса. Така че, ако сте имали тежък ден, откажете се от свръхнатоварващата тренировка и я заменете с йога или просто се разходете.

7. Отказвате секс

Гневни сте и настроението ви изобщо не е игриво, раздразнителни сте и предпочитате да сте сами, вместо да се отдадете на страстни преживявания с любимия. Да, но пък специалистите отдавна са установили, че хората, които имат удовлетворяващи връзки и редовно правят секс, са с много по-ниски нива на стрес, от тези, които предпочитат вглъбяването в мразни мисли. Интимните преживявания определено имат свойството да ни откъсват временно от реалността, като по този начин ни спират от постоянните размисли за проблемите и ни помагат да възстановим по-бързо от гнева и стреса.

8. Готвите

Приготвянето на домашна храна понякога не си заслужава усилията, имайки предвид нервността и напрежението, които може да ни коства, когато и без това сме имали тежък ден. За много жени обаче е важно близките им да се хранят пълноценно и те се чувстват виновни, когато не могат да осигурят здравословни ястия за децата и партньора си.  Помислете за някакви варианти да облекчите ежедневието си – да помолите близките ви да помагат повече, да се редувате да готвите с любимия, да си позволявате компромиса, когато сме много уморени, да купувате готова храна за вкъщи или дори да замразявате част от ястията, които приготвяте в други дни, и да ги ползвате в такива по-особени и натоварени вечери.

9. Не вдигате телефона на майка си

Когато сте гневни или напрегнати, последното, от което имате нужда, е разговор с майка ви. Да, ама не – поне според изследвания, млади жени, на които предстояла сложна презентация, определено се почувствали по-добре, след като чули гласовете на майките си. Оказва се, че говоренето с мама почишава нивата на окситоцин – хормон, свързан с любовта и изграждането на привързаност, както и с туширане на стреса. След разговор с майките си момичетата се чувствали по-спокойни, демонстрирали по-високо усещане за социална подкрепа и увереност, за да се справят с изнасянето на презентацията.

Leave A Reply