Тези невероятни смокини!

1

Смокините са не само вкусни, но и изключително полезни. Могат да бъдат консумирани какво в свеж, така и в сушен вид. Те са истинско съкровище от еитамини и микроелементи. В състава им има около 75% захар, 6% белтъчини, глюкоза, фруктоза, витамини РР, В3, С, каротин, калций, желязо и калий. Изяждайки само една сушена смокиня, вие си осигурявате необходимата дневна доза от влакнини.

Още в дълбока древност смокините са препоръчвани на възрастните хота за укрепване на сърдечносъдовата система. Малките семчици вътре в плоса пък щателно почистват стомашно-чревния тракт от шлаки. А при силна кашлица и болки в гърлото можете да сварите смокини в прясно мляко и да пиете от течността на малки глътки.

Този плод почти няма противопоказания за консумация. Изключения са хората, страдащи от подагра или захарен диабед – те трябва много да внимават със смокините: не повече от 2-3 плодчета на ден! Ако обаче имате доказана желязодефицитна анемия, смокинята е вашият плод – най-добре от тъмните сортове.

Интересни факти за смокините:

  • Плодът на смокинята  е с ниско съдържание на калории. 100 грама пресни плодове осигуряват само 74 калории. Въпреки това те съдържат много фибри, минерали, витамини и оксиданти, които допринасят за здравето на организма
  • Сушените смокини също са отличен източник на минерали, витамини и анти-оксиданти. В действителност, сушените плодове за с по-концентрирани източници на енергия, минерали и витамини. 100 грама сушени смокини осигуряват на организма 249 калории.
  • В допълнение, пресните смокинисъдържат адекватни нива на някои витамини и анти-оксиданти: каротин, лутеин, танин, хлорогенова киселина и др. Анти-оксидантната стойност е сравнима с тази на ябълките при 3200 umol/100 г. Съдържат витамини като А, Е и К. Като цяло тези фито-химични съединения на смокините помагат за елиминирането на вредния кислород, получен от свободните радикали в тялото и по този начин ни предпазват от рак, диабед, дегенеративни заболявания и инфекции.
  • Проучвания показват, че хлорогенната киселина в плодовете на смокинята подпомага за намаляне на нивата на кръвната захар, също така за контрол на глюкозата в кръвта при захарен диабет  тип II.
  • Пресни, както и сушени смокините съдържат нива на В-комплекс витамини, като ниацин, пиридоксин, фолати и пантотенова киселина. Тези витамини функционират като ко-фактори за метаболизъм на въглеходрати, протеини и мазнини.
  • Сушените смокини са отличен източник на минерали като калций,  мед,  калий,  манган,  желязо,  селен и цинк.  100 г сушени смокини съдържат 680 мг калий,  162 мг калций и 2,03 мг желязо.  Калият е важен компонент на клетъчните и телесни течности, които помагат за контролирането на сърдечната честота и кръвното налягане. Медта се изисква в производството на червени кръвни клетки, а желязото е необходимо за образуването на червените кръвни клетки, както и за клетъчното окисляване.

Categories: В кухнята

1 коментар

Leave A Reply